سلامت

چی بزنم جای جوش صورتم بره

جوش‌ها نوعی آکنه‌های پوستی هستند که بر اثر آلودگی‌های پوستی بر روی صورت ظاهر خواهند شد. با بسته شدن منافذ پوست، چربی در صورت تجمع می‌کند و این چربی‌ها به شکل جوش بر روی پوست پدیدار می‌شوند.

باقی ماندن لک جوش‌ها، موضوعی است که بیشتر افراد را آزار می‌دهد. جای جوش‌ها به سادگی برطرف نمی‌شوند و مدت زمان طولانی بر روی پوست باقی می‌مانند تا به مرور زمان محو شوند.

اما راه‌هایی برای کمک به محو کردن جای جوش‌ها وجود دارد که لکه‌های پوستی ناشی از جوش را در زمانی کم برطرف می‌کنند.

داروها و لوسیون‌های زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد که برای از بین بردن جای جوش به فروش می‌رسند اما وجود مواد شیمیایی در این محصولات ممکن است باعث بیشتر شدن این لکه‌ها بر روی پوست شده و هیچ محصول شیمیایی نمی‌تواند جایگزین مواد طبیعی برای پوست شود.

روش‌های درمانی دیگری مانند مزوتراپی در از بین بردن جای جوش بسیار مؤثر هستند در ادامه تمامی این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

استفاده از مواد طبیعی برای از بین بردن جای جوش

در بیشتر مواقع استفاده از مواد طبیعی برای درمان مشکلات بهترین راهکار بوده‌است. برای از بین بردن جای جوش نیز استفاده از روغن‌ها و مواد طبیعی بهتر از کرم و لوسیون‌های شیمیایی است. در بین هزاران ماده طبیعی مفید موجود در طب سنتی، موارد زیر برای درمان جای جوش بسیار مؤثر هستند:

استفاده از آب لیمو ترش: آب لیمو ترش سرشار از انواع ویتامین‌ها و آلفا هیدروکسی است. برای ترمیم بافت پوست و از بین رفتن جای جوش، ویتامین‌ها و مواد دیگر مورد نیاز است.

با ماساژ پوست با آبلیمو، ویتامین‌ها به پوست جذب شده و به فرایند ترمیم سرعت می‌بخشد. البته باید بگویم که آب لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود از این رو توصیه می‌کنیم پیش از استفاده، مقداری از آب لیمو را بر روی پوست دست خود امتحان کنید.

استفاده از عسل: عسل طبیعی از بهترین موادی است که می‌توان برای روشن کردن پوست و از بین بردن لک و جای جوش از آن استفاده کرد. پوست خود را با مقداری عسل ماساژ دهید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه صورت خود را بشویید.

استفاده از نشاسته سیب زمینی: نشاسته سیب زمینی برای از بین بردن فوری جای جوش مانند یک معجزه عمل می‌کند. به کمک سیب زمینی لکه‌های تیره و قدیمی نیز قابل برطرف شدن هستند.

مقداری نشاسته سیب زمینی را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و بعد از گذشت این مدت زمان، صورت خود را با آب ولرم بشویید و با حوله تمیز کنید.

درمان جای جوش با خیار: خیار در دسته میوه‌های سرد قرار می‌گیرد و دارای ویتامین a است. به کمک خیار، کلاژن سازی پوست بهتر انجام شده و ترمیم بافت پوست بهتر انجام می‌شود.

استفاده از آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا برای درمان تیرگی و لک‌های قدیمی بسیار مناسب است. مقداری از ژل را بر روی پوست خود ماساژ دهید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

روش های درمانی برای از بین بردن جای جوش

برخی از لک‌های پوستی و جای جوش با استفاده از کرم‌های شیمیایی و مواد طبیعی قابل درمان نیستند و این آثار با فرورفتگی و لک‌های عمیق پوستی بر روی صورت باقی می‌مانند.

اینگونه جای جوش، تنها با استفاده از روش‌های درمانی در کلینیک‌های زیبایی قابل درمان هستند. برخی از روش‌های درمانی مؤثر برای از بین بردن جای جوش به شرح زیر هستند:

  1. درم ابریژن: در این روش با استفاده از ابزارهایی مخصوص، عمق جای جوش را کاهش می‌دهند و به مرور زمان با انجام این درمان، جای جوش از بین می‌رود.
  2. میکرودرم ابریژن: این روش مانند روش قبل انجام می‌شود اما تهاجم کمتری دارد. ابزار استفاده در میکروردرم آبریژن با مورد قبل متفاوت است و برای بهبودی با این روش به تعداد جلسات بیشتری نیاز دارید.
  3. لیزر: از دیگر روش‌های مؤثر برای از بین بردن جای جوش، که بسیاری از افراد با آن آشنایی دارند، لیزر است. لایه بیرونی پوست در معرض اشعه لیزر قرار می‌گیرد و قرمزی، التهاب و جای جوش برطرف خواهد شد. لیزر انواع مختلفی دارد و انتخاب نوع لیزر بستگی به پزشک شما دارد. تعداد جلسات مورد نیاز برای از بین رفتن جای جوش به وسیله لیزر، بین ۳ تا ۵ جلسه تخمین زده می‌شود؛ اما تعداد جلسات با توجه به نیاز پوست شما و تشخیص پزشک تعیین خواهد شد.
  4. مزوتراپی: در مزوتراپی موادی مانند انواع فیلرها که شامل موادی مانند اسید هیالورونیک می‌شوند، به عمق پوست به کمک سوزنی باریک تزریق می‌شود. با تزریق فیلر به زیر پوست، جای زخم پر شده و پرسه درمان آغاز می‌شود.

بهترین روش برای از بین بردن جای جوش کدام است؟

برای نابودی جای جوش از روش‌های دیگری مانند لایه برداری پوست صورت و پیوند پوست نیز استفاده می‌شود که این دو مورد بسته به شدت آسیب‌های پوستی، استفاده می‌شوند.

در بین درمان‌هایی که نام بردیم، بهترین و موثرترین آنها مزوتراپی است که در مدت زمان کوتاهی نتیجه دلخواه را کسب خواهید کرد.

تعداد جلسات مزوتراپی با توجه به آسیب پوست شما متفاوت است و تنها پزشک و متخصص پوست می‌تواند تعداد جلسات مورد نیاز را تعیین کند.

به دلیل اینکه در این روش از برش‌های جراحی و مواد بیهوشی استفاده نمی‌شود، مزوتراپی عوارضی برای بدن ندارد. البته اگر مزوتراپی را در مراکز غیر معتبر انجام دهید ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی

وجود آسیب‌های پوستی بر روی صورت، احساس ناخوشایندی به فرد می‌دهد و همه افراد دوست دارند پوستی به دور از آکنه، جای جوش و… داشته باشند.

آثار جوش‌های التهابی که به تازگی بر روی صورت ایجاد شده‌اند، با درمان‌های خانگی قابل برطرف شدن هستند اما برخی از آسیب‌های ناشی از جوش، مانند فرورفتگی بر روی پوست ظاهر می‌شوند که درمان این موارد تنها با استفاده از مزوتراپی و دیگر روش‌ها قابل انجام است.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا