سبک زندگی

با چی سبزه عید بکاریم

انواع بذر سبزه عید

یکی از رسومات قدیمی و بسیار زیبای کشور ایران، نوروز بسیار باشکوه است. هر ساله خانواده‌ ها با ذوق و اشتیاقی وصف نشدنی سفره هفت سین خود را چیده و تمام سین‌ها را با زیبایی آماده می‌کنند.

یکی از سین‌های سفره نوروز، سبزه است. کاشت سبزه عید در گذشته به عهده بزرگتر خانواده بود و باید بر اساس اصول و سنت‌های قدیمی این کار انجام می‌شد. همانطور که می دانید سبزه عید، زیبایی زیادی به سفره هفت سین شما می‌بخشد و جزئی جدانشدنی از سفره نوروز است.

امروزه بسیاری از افراد سبزه را به صورت آماده خریداری می‌کنند و دیگر بذر آنها را نمی‌کارند اما اگر شما جز افرادی هستید که به خرید سبزه عید علاقه ای ندارید و مایل هستید که سبزه عید را خودتان بکارید. برای دانستن پاسخ سوال با چی سبزه عید بکاریم؟ با ما همراه باشید چون در این مقاله قصد داریم بذرهای مناسب برای کاشت سبزه عید را به شما معرفی کنیم.

انواع بذر برای کاشت سبزه عید

برای کاشتن سبزه عید می توانید از انواع  بذرهای سبزیجات، مرکبات و… استفاده کنید که با توجه به قیمت مناسب بذر، سالم بودن و زیبایی گل آنها، می توانید بذر مناسب را انتخاب کنید. در ادامه چند بذر مناسب از نظر زیبایی و قیمت را برای شما لیست کرده ایم

  1. هسته مرکبات
  2. تخم کدو حلوایی
  3. بذر ذرت
  4. گندم
  5. عدس
  6. ماش
  7. ارزن
  8. خاکشیر

و… ما در ادامه نحوه کاشت سبزه هر کدام از این بذرها را برای شما توضیح میدهیم.

کاشتن سبزه با مرکبات

کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

طی سالهای اخیر، بسیاری از افراد برای کاشت سبزه عید علاوه بر گندم و عدس از هسته مرکبات نیز استفاده می‌کنند. زیبایی هسته‌هایی مانند هسته نارنج بسیار زیاد است از این رو طرفدارهای بسیاری در بین مردم دارد. شما می‌توانید در خانه با صرف هزینه ای بسیار اندک، تنها با هسته‌های مرکبات سبزه ای زیبا بکارید.

اگر قصد کاشت سبزه عید در منزل را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم، هسته مرکبات مانند هسته پرتقال، لیمو و.. را دور نریزید. کاشت این نوع هسته‌ها نیازمند دقت و حوصله زیادی است و باید مراحل آن را به درستی انجام دهید. طول عمر سبزه‌ های هسته مرکبات بیشتر از ۱۳ روز است و تا پایان عید نوروز سبزه شما سالم خواهد ماند.

مراحل کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

همان‌طور که گفتیم، کاشت سبزه عید با هسته مرکبات نیازمند دقت و حوصله است و باید به درستی آن را انجام داد. در مرحله اول باید هسته‌ها را به خوبی بشویید تا هرگونه پالپ میوه بر روی آن از بین برود.

پس از شستشو، هسته‌ها را به مدت زمان ۴۸ ساعت در آب قرار داده و اجازه دهید به خوبی در آن خیسانده شوند. پس از گذشت مدت زمان گفته شده، هسته‌ها را از آب خارج کنید و به آنها فرصت دهید تا کاملاً خشک شوند.

سپس پوست آنرا با دقت جدا کرده و مواظب باشید هسته آسیبی نبیند. هسته‌ها را در عمق دو سانتی‌متری خاک بکارید و گلدان را به دور از نور خورشید نگه دارید و خاک آنها را مرتب مرطوب کنید.

زمان کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

کاشت این نوع سبزه‌ها را باید ۳۰ روز قبل از عید آغاز کنید.

سبزه عید با تخم کدو حلوایی

از دیگر هسته‌های پرطرفدار برای سبزه عید، کاشت سبزه با تخم کدو حلوایی است. برای اینکار تنها کافیست تخم کدو حلوایی را دور نریزد یا آنها را بو ندهید.

برای کاشت این نوع سبزه‌ها مانند هسته مرکبات، ابتدا باید تخم کدو حلوایی‌ها را به خوبی بشویید تا گوشت کدو حلوایی کاملاً از آنها جدا شود.

هسته‌ها را به مدت دو روز در آب قرار دهید. لازم است ذکر شود باید در طی این دو روز مرتب آب آنها را تعویض کنید. در مرحله بعد کاشت سبزه عید با تخم کدو حلوایی باید، تخمه‌ها را به مدت زمان سه یا چهار روز در دستمالی مرطوب قراده داده و مرتب دستمال را خیس کنید.

پس از اینکه تخمه‌ها جوانه زدند، آنها را از دستمان خارج و بر روی سینی پهن کنید. باید بگویم حتماً تخمه‌هایی که جوانه نزده‌اند را جدا کنید زیرا باعث خراب شدن دیگر جوانه‌ها می‌شوند.

روی تخمه‌ها حتماً سلفون بکشید و سینی را در جای پرنور قرار دهید. هر روز سطح سینی را مرطوب کنید تا جوانه‌ها به خوبی رشد کنند.

زمان کاشت سبزه عید با تخم کدوحلوایی

برای کاشت سبزه عید با تخم کدو حلوایی، باید ۱۵ روز قبل از عید اقدام به کاشت کنید.

کاشت سبزه عید با بذر ذرت

از دیگر بذرهای مناسب برای کاشت سبزه عید، بذر ذرت است. برای کاشت این نوع بذر باید ۲۰ روز قبل اقدام کنید تا بر روی سفره هفت سین سبزه ای زیبا داشته باشید.

بذر ذرت به دلیل داشت پوستی سخت باید به مدت ۴ روز در آب قرار گیرد تا به راحتی پوست سختش جدا شود. در این مدت زمان باید به صورت مرتب آب ظرف تعویض گردد تا بذرها گندیده نشود. پس از جدا کردن پوست ذرت، باید آنها را در دستمال مرطوب قرار داد و روزانه آنها را آب پاشی کرد.

پس از اینکه ذرت‌ها به اندازه یک بند انگشت جوانه زدند، باید آنها را در سبدی قرار دهید و آن سبد را بر روی یک تنگ آب بگذارید تا ذرت‌ها در تماس مستقیم با اب قرار بگیرند. به مرور زمان سبزه‌ها رشد می‌کنند و آماده قرار گرفتن بر روی سفره هفت سین هستند. برای زیبایی بیشتر می‌توانید تنگ بزرگی انتخاب کنید و ماهی قرمزی در آن قرار دهید.

سبزه عید با گندم

چگونه سبزه عید بکاریم با گندم

از ساده‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌های کاشت سبزه عید، می‌توانیم به کاشت سبزه با گندم اشاره کنیم. اکثر افراد برای کاشت سبزه از گندم استفاده می‌کنند و استفاده از گندم در بین مردم و فروشنده‌ها رواج دارد.

کاشت این نوع سبزه‌ها بسیار آسان‌تر از دیگر روش‌ها بوده و نیازمند دقت و صرف زمان طولانی نیست. برای کاشت تنهات کافیست مقداری بذر گندم را به مدت ۴۸ ساعت در آب قرار دهید و پس از گذشت این مدت آنها را بر روی یک پارچه نخی و کنار پنجره بگذارید.

تا زمانی که گندم‌ها جوانه بزنند مرتب پارچه را مرطوب کنید. پس از جوانه زدن گندم‌ها می‌توانید آنها را در ظرف مخصوص انتقال داده و به صورت مستقیم به آنها آب دهید.

حتما مقاله چی سر سفره هفت سین بگذاریم را بخوانید!

جمع‌بندی

از رسومات بسیار زیبا در کشورمان عید نوروز است که مردم سفره زیبای هفت سین را پهن می‌کنند. بر روی این سفره‌ها سبزه عید جایگاه ویژه ای دارد و همه افراد می‌توانند سبزه را در منزل بکارند.

بهترین و آسانترین راه برای کاشت سبزه، استفاده از گندم است و بسیاری از افراد با صرف هزینه ای اندک می‌توانند در منزل سبزه عید را بکارند.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا