سبک زندگی

بهترین موتور سیکلت برای کار

موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه است که در بسیاری از مشاغل جزء ابزارهای کار نیز تلقی می‌شود. به عنوان نمونه در شغل پیک موتوری، موتورسیکلت، مهم‌ترین ابزار کار است. موتورسیکلت با توجه به نوع و مدل آن، می‌تواند به عنوان یک وسیله نقلیه باسرعت در بسیاری از مشاغل به کار گرفته شود. از نظر قیمت و هزینه نیز موتورسیکلت نسبت به سایر وسایل حمل و نقل از جمله ماشین، ارزان‌تر است.

البته از مدل‌های بسیار لاکچری و گران‌قیمت موتورسیکلت نیز وجود دارد؛ اما نمونه‌های بسیار خوبی از موتورسیکلت با قیمت مناسب نیز وجود دارد. از طرفی خرید اقساطی موتور نیز دسترسی آسان به موتورسیکلت را چند برابر کرده است. با توجه به این مزایا بسیاری از افراد در مشاغل خود از موتورسیکلت استفاده می‌کنند. اگر شما نیز قصد دارید برای فعالیت‌های شغلی خود از موتورسیکلت استفاده کنید تا انتها با این مطلب همراه شوید. ما در اینجا به نمونه‌هایی از موتورسیکلت‌های مناسب برای کار اشاره کرده‌ایم.

موتورهای مناسب کار چه ویژگی‌هایی دارند؟

در رابطه با معیارها و ویژگی‌های موتورسیکلت‌های مناسب برای کار باید به مواردی مانند بدنه محکم،  نوع سوخت و راحت بودن صندلی یا جایگاه موتور توجه داشته باشید. بر این اساس برخی معتقدند که موتورهای برقی نسبت به موتورهای بنزینی اولویت دارند؛ زیرا سازگاری آنها با محیط زیست بیشتر است. اما به نظر می‌رسد هر دو موتور با مصرف بنزین و برق برای ترددهای شهری مناسب هستند. زیرا موتورهای برقی ممکن است امکان حفظ شارژ لازم در یک روز را نداشته باشند و از این جهت در میانه راه شما را تنها بگذارند.

موتورهای بنزینی نیز علیرغم آنکه چندان با محیط زیست سازگار نیستند؛ اما می‌توانند ساعت‌ها و روزها، سواری بی‌وقفه را برای شما فراهم کنند. در رابطه با سرعت لازم برای موتورسیکلت نیز معمولا سرعت حداکثر 90 کیلومتر بر ساعت مناسب است. زیرا از آنجا که موتورهای کاری برای ترددهای درون شهری استفاده می‌شوند، از این رو نیاز به سرعت بسیار بالا نیست. یا این حال سرعت موردنظر موتورسیکلت‌های کاری بر حسب نوع فعالیت و شغل، می‌تواند متفاوت باشد.

موتورهای مناسب برای کار

موتورهایی که در اینجا از آنها نام برده‌ایم شامل انواع موتورهای برقی و بنزینی در مدل‌ها و قیمت‌های مختلف هستند.

موتورسیکلت دایچی مدل YD-1200- D3

دایچی YD-1200- D3 محصول کشور تایوان است. این موتور در دسته موتورهای برقی است. از طرفی جزء یکی از ارزان‌ترین موتورسیکلت‌های برقی است. دایچی YD-1200- D3 در رده موتورهای اسکوتر است. موتورهای اسکوتر معمولا سرعت بسیار پایینی دارند و بسیاری از افراد موتورهای اسکوتر را با دوچرخه هم‌رده می‌دانند. اما اسکوترها واقعا مانند دوچرخه نیستند. آنها سرعت بیشتری از دوچرخه دارند و برای ترددهای شهری مناسب هستند. حداکثر سرعت این موتور، 45 کیلومتر بر ساعت است.

دایچی YD-1200- D3 به یک باتری از نوع Lead – acid و با ظرفیت 20 AH 60 (60 ولت و 20 میلی آمپر ساعت) مجهز است. این موتور از ترمزهای دیسکی در هر دو بخش استفاده کرده است و فضای اختصاصی برای حمل بار (در قسمت زیر زین) نیز دارد. فضای این موتور برای سرنشینان نیز دو نفر است.

موتورسیکلت تکتاز مدل 125

تکتاز یکی از شرکت‌های خوب ایرانی در تولید موتورهای ارزان قیمت است. موتورسیکلت تکتاز 125 نیز با قیمت بسیار مناسب و در کلاس استریت (خیابانی و درون شهری با حداکثر سرعت 120 کیلومتر بر ساعت) طراحی شده است. مصرف سوخت این موتور، بنزین است (با حجم موتور 125 سی سی) و فضای صندلی آن برای دو سرنشین کافی است. از این رو افرادی که از طریق موتورسیکلت اقدام به مسافرکشی یا جابه‌جایی افراد می‌کنند می‌توانند از این مزیت به خوبی استفاده کنند. (در حال حاضر جابه‌جایی افراد از طریق موتورسیکلت جرم تلقی نمی‌شود)

موتورسیکلت تکتاز 125، بدنه محکمی دارد و مصرف سوخت آن نیز بنزین است. ترمزهای این موتور نیز از نوع کاسه‌ای هستند. ترمزهای کاسه‌ای گرچه کیفیت ترمزهای دیسکی را ندارند؛ اما هزینه‌ تعمیر آن‌ها بسیار کم است. نکته آخر در مورد موتورسیکلت تکتاز 125 این است که این موتور فاقد فضای اختصاصی برای حمل بار است. اما می‌توان از آن برای حمل بارهای کوچک استفاده کرد. (حمل بارهای سنگین و نامتعارف توسط موتورسیکلت از نظر قوانین جرم تلقی می‌شود.)

موتورسیکلت دایچی مدل JP150

موتور دایچی JP150 نیز از لحاظ قیمت، در رده موتورهای ارزان قیمت قرار دارد. دایچی JP150 از نظر ظاهرف یک موتورسیکلت بسیار شیک است. ویژگی‌های ظاهری و فنی این موتور باعث شده تا از آن برای کاربری‌های مختلفی استفاده شود. با این حال مهم‌ترین عاملی که این موتور را در رده موتورسیکلت‌های کاری قرار داده است، فضای اختصاصی آن برای حمل بار است. این فضا در قسمت زیر زین تعبیه شده است. موتور دایچی JP150 جزء موتورهای استریت است. از طرفی این موتورسیکلت نیز برای دو سرنشین، فضای کافی دارد.

دایچی JP150 از نظر ترمزگیری نیز با به کارگیری ترمز کاسه‌ای و دیسکی (به ترتیب در قسمت جلو و عقب موتور) هزینه پایین تعمیر دیسک و کیفیت بالا را با یکدیگر ادغام کرده است. این موتور با حداکثر سرعت 90 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت کافی برای ترددهای شهری و انجام کارهای روزمره را نیز دارد. حجم انجین موتورسیکلت JP150 نیز 126- 150 سی سی است. بنابراین با این فاکتور نیز می‌توان گفت موتورسیکلت دایچی JP150 کاملا برای ترددهای درون شهری مناسب است.

موتورسیکلت باکسر مدل 200

موتورهای باکسر تولید کشور هند هستند. باکسرها در ایران توسط شرکت فارس توزیع و در اختیار موتورسواران قرار می‌گیرند. اکثر محصولات کمپانی باکسر از جمله موتورسیکلت باکسر 200 در رده محصولات باکیفیت قرار دارند. موتورسیکلت باکسر 200 در کلاس استریت است. از این رو می‌توان از آن برای ترددهای شهری و کارهای مختلف به خوبی استفاده کرد.

 این موتور دارای ترمز دیسکی (در قسمت جلو) و ترمز کاسه‌ای (در قسمت عقب) است. نوع سوخت آن بنزین است و از سرعت بالایی (120 کیلومتر بر ساعت) برخوردار است. موتورسیکلت باکسر مدل 200 از حجم موتور 150- 200 سی سی برخوردار است و علیرغم آنکه حجم موتور بالاست اما قیمت موتورسیکلت بسیار مناسب است. موتورسیکلت باکسر 200 علیرغم تمام این مزیت‌ها، فاقد فضای بارهای بزرگ است.

موتورسیکلت بنلی مدل TNT 15

TNT 15 محصولی از کمپانی بنلی ایتالیا است. بنلی یکی از برندهای بسیار خوب و شناخته شده در تولید انواع موتورسیکلت است. محصولات بنلی از نظر کیفیت در سطح متوسط به بالا هستند. قیمت محصولات این برند نیز به تبعیت از کیفیت آن در رده متوسط به بالا است. بر این اساس موتورسیکلت TNT 15 نیز موتوری با کیفیت خوب و قیمت متوسط است. این موتور در کلاس استریت است و از سرعت مناسبی برخوردار است. ویژگی‌های این موتور را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تعداد سرنشین: دو نفر
  • عدم وجود فضای اختصاصی برای حمل بار (در حد نامتعارف و سنگین)
  • ترمز جلو: دیسکی
  • ترمز عقب: کاسه‌ای
  • حداکثر سرعت: 115 کیلومتر بر ساعت
  • حجم انجین: 125 سی سی

موتورسیکلت کبیر مدل رایس NVX 150i

موتور رایس NVX 150i محصولی از شرکت کبیر ایران است. این موتور با استفاده از قطعات باکیفیت وارداتی ساخته شده است و از نظر کیفیت و قیمت در رده متوسط قرار دارد. موتور  rise NVX 150i در کلاس اسکوتر است و حداکثر سرعت آن 85 کیلومتر بر ساعت است. البته حجم انجین این موتور 150 سی سی است و از این رو می‌توان از آن در مسافت‌های محتلف شهری و حتی برون شهری استفاده کرد.

موتور کبیر مدل رایس NVX 150i در کنار ویژگی‌های فوق از فضای اختصاصی برای حمل بار نیز برخوردار است. این فضا در قسمت زیر زین قرار دارد. این ویژگی‌ها در کنار ترمزهای دیسکی، موتور مدل رایس NVX 150i را به گزینه‌ای مناسب برای کار تبدیل کرده است.

موتورسیکلت اس وای ام مدل NA 180

موتورسیکلت NA 180  نیز از دیگر محصولات کشور تایوان است. این موتور نیز به مانند سایر موتورهای مخصوص کار، در رده استریت قرار دارد. سوخت این موتور، بنزین است و مصرف انجین آن حدودا 180 سی سی است. موتور اس وای ام NA 180، سرعت خوبی دارد و حداکثر سرعت آن 112 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است. از این رو می‌توانید با این موتور سرعت لازم برای فعالیت‌های روزمره و درون شهری را داشته باشید.

سوخت موتور اس وای ام NA 180 بنزین است. این موتور از ترمزهای دیسکی در ساختار خود استفاده کرده است و فضای آن برای دو سرنشین کافی است. البته این موتور نیز فضای اختصاصی برای بار را ندارد. اما می‌توانید از آن برای حمل بارهای و بسته‌های کوچک استفاده کنید.

موتورسیکلت بنلی مدل TNT25N

موتور TNT25N نیز یکی از محصولات خوب بنلی است که در رده موتورسیکلت‌های گران‌قیمت قرار دارد. این موتور نیز در کلاس استریت است و از بدنه محکم و ساختار فنی خوب از جمله ترمزهای دیسکی برخوردار است. سوخت موتورسیکلت بنلی TNT25N از بنزین است و حجم انجین آن 249 سی سی است. با این حساب می‌توانید از این موتور با خیال راحت در مسافت‌های بسیار طولانی استفاده کنید. به خصوص آنکه سرعت این موتور نیز بسیار خوب است و حداکثر سرعت آن 130 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است.

موتورسیکلت بنلی TNT25N نیز به مانند اکثر موتورها برای دو سرنشین طراحی شده است. این موتور نیز فاقد فضای بار اختصاصی است. معمولا موتورهایی که در این رده هستند توسط شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ و لاکچری در اختیار نیروهای مربوطه گذاشته می‌شوند. البته برخی از افراد نیز با توجه به شغل خود از این موتورها استفاده می‌کنند. هر چند برخی از افراد نیز به دلیل قیمت بالای این نوع موتورها از خرید آنها خودداری می‌کنند. البته در این مورد نیز می‌توان با خرید اقساطی از پس هزینه‌های موتور برآمد. با این حال اگر به دنبال یک موتور همه فن حریف هستید موتور بنلی TNT25N گزینه خوبی است. 

سخن نهایی

اکثر موتورهایی که در این نوشته از آنها نام بردیم جزء بهترین موتورهای کاری با قیمت‌های مختلف هستند. موتورها علیرغم تمام محدودیت‌ها، مزایای بیشماری نیز نسبت به سایر وسایل حمل و نقل دارند. از طرفی کاربری آنها نیز بسیار متنوع است. با این حال مهم است که قبل از خرید کاربری و نیاز خود از خرید را مشخص کنید. حتی اگر قرار است موتور را برای فعالیت‌های کاری تهیه کنید، باید در ابتدا بدانید نیاز روزمره شما از موتور چقدر است؛ سپس موتوری را تهیه کنید که از لحاظ حداکثر سرعت، حجم موتور و سایر ویژگی‌ها با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا