سبک زندگی

قالیشویی کجا خوبه

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، کار شستشوی فرش در خانه انجام می‌شد. البته از آن زمان تا امروز، چیزهای زیادی تغییر کرده است. آپارتمانی شدن خانه‌ها، مسئله کمبود آب شرب، عدم دسترسی به فضای مناسب برای شستشوی فرش، نبود فرصت و زمان کافی برای انجام این کار و…، همه از عواملی هستند که موجب شده تا کار قالیشویی و چندین و چند خدمت دیگر مانند مبل شویی، موکت شویی، ترمیم فرش، رنگ بری، لکه بری، ریشه دوزی و… به موسسات قالیشویی سپرده شود.

در واقع امروزه اغلب افراد توان و فرصت شستشوی شخصی فرش‌ها را نداشته و در عمل نیز انجام این کار در خانه و با توجه به زحمت و زمان مورد نیاز، قیمت آب و… از نظر مالی به‌صرفه نیست. به همین علت جستجو برای یافتن و انتخاب یک موسسه قالیشویی خوب، از جمله دغدغه‌های بسیاری از افراد هنگام شستشوی فرش است.

به هر حال مانند هر خدمت دیگری، در زمینه قالیشویی نیز، موسسات گوناگون با کیفیت خدمات مختلف در حال فعالیت هستند. بنابراین انتخاب یک موسسه که پس از پایان کار از خدماتش راضی باشید؛ نیازمند بررسی چند موضوع مهم است. در این نوشته با هم به جستجوی یک قالیشویی خوب می‌پردازیم؛ و مشخصات آن را ذکر می‌کنیم.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب قالیشویی مناسب

می‌دانیم که فرش‌ها کالایی ارزشمند هستند؛ و سپردن آنها دست یک موسسه قالیشویی گاهی با شک و تردید و نگرانی بابت سلامت فرش‌ها و کیفیت شستشوی نهایی همراه است. اما به هر حال فرش‌های کثیف را برای تمیز شدن باید به یکی از موسسات قالیشویی سپرد.

پس چه بهتر که معیارهای مناسبی برای انتخاب داشته باشیم و بهترین گزینه را برای شستن فرش‌های خود انتخاب کنیم. بر همین اساس در ادامه 7 معیار مهم را مطرح کرده و درباره آنها توضیح داده‌ایم.

وقت شناسی

زندگی در یک خانه بدون فرش احتمالا بسیار سخت خواهد بود. به‌خصوص اگر این مسئله در روزهای منتهی به سال نو و سایر مناسبت‌های مهم باشد. تصور کنید سال نو فرا رسیده و قالی‌های شما هنوز به دست شما نرسیده است. بنابراین مهم‌ترین و اولین معیاری که برای انتخاب یک قالیشویی باید در نظر بگیرید؛ مسئله وقت شناسی است.

البته تشخیص این موضوع ساده نیست؛ و نمی‌توان این سوال را از یک موسسه قالیشویی پرسید. اما همیشه راهی برای یافتن جواب مناسب وجود دارد. در این زمینه نیز بهترین راه جستجوی نام قالیشویی در اینترنت و خواندن نظرات مردم و مشتریان واقعی در شبکه‌های اجتماعی و تالارها و فروم‌های گفتگوی جمعی است.

در این فضاها احتمالا می‌توانید تجربه مشتریان را از وقت شناسی یک قالیشویی بررسی کنید. همچنین خواندن این موارد برای بررسی سایر ویژگی‌های موسسات قالیشویی نیز موثر است.

در نهایت توصیه می‌کنیم در زمینه تحویل به موقع قالی‌ها با موسسه مدنظر از ابتدا شفاف باشید؛ و حتما بخشی از تعرفه انجام کار را به زمان تحویل موکول کنید.

شفافیت در تعرفه و خدمات

موسسات قالیشویی دارای خدمات بسیار متنوعی هستند. به عنوان مثال حتی شستشوی فرش نیز دارای انواع مختلفی است. مثلا اعلاشویی با شستشوی ساده بسیار متفاوت است. همچنین تعرفه شستشوی فرش‌های ماشینی و دستی نیز با هم تفاوت دارد. حتی در میان فرش‌های دستی، شستشوی یک فرش ابریشمی با فرش پشمی دارای هزینه‌های متفاوتی است.

همه این موارد را گفتیم تا پیش از سپردن کار به یک موسسه قالیشویی آنها را در نظر داشته باشید. در واقع هنگام سپردن کار باید دقیقا بدانید که مبلغ پرداختی نهایی شما چقدر خواهد بود. همچنین باید بدانید که قرار است با توجه به مبلغ پرداختی، چه نوع شستشویی برای فرش شما انجام شود.

در کنار این موارد، هزینه‌هایی جانبی مثل هزینه حمل و نقل، مالیات بر ارزش افزوده، انعام و… را نیز در نظر بگیرید. همین موارد به راحتی می‌توانند تا 30 درصد به مبلغ نهایی شما اضافه کنند.

بنابراین یکی از نشانه‌های یک قالیشویی خوب این است که در این زمینه کاملا با شما شفاف بوده و همه هزینه‌ها را با جزئیات کامل به شما اعلام کند. در نتیجه اگر هنگام تماس تلفنی با یک قالیشویی، احساس کردید که از اعلام جزئیات هزینه طرفه می‌روند؛ احتمالا بهتر است با انتخاب بعدی خود تماس بگیرید.

سوابق و اعتبار

ممکن است در میان موسسات قالیشویی تازه کار نیز گزینه‌هایی خوب و مناسب بیابید؛ اما این یک اصل است که موسسات قدیمی و با سابقه، از اعتبار بیشتری نزد مشتریان برخوردار هستند.

طبیعی است که بدون جلب رضایت مشتریان نمی‌توان مدت زیادی به فعالیت ادامه داد. بنابراین هنگام جستجوی قالیشویی مناسب، توجه به سوابق فعالیت و اعتبار آن می‌تواند یکی از مهم‌ترین معیارهای شما باشد.

در مورد یک قالیشویی آنلاین تنها کافی است به وب‌سایت آن مجموعه مراجعه کنید. در اغلب این وب‌سایت‌ها و در بخش درباره ما، می‌توانید اطلاعات زیادی درباره سوابق و افتخارات آن موسسه بیابید.

تنوع خدمات

اغلب قالیشویی‌های بزرگ و معتبر، خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند. در واقع آنها یک پکیج کامل از خدمات در زمینه شستشوی فرش، موکت، مبل شویی و انواع کارهای ترمیمی روی فرش را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.
این موضوع از دو جهت مهم است. در درجه اول تنوع در خدمات، نشانه خوبی از حرفه‌ای بودن یک موسسه است.

به عنوان مثال شاید بتوان شستشوی فرش‌ها راحتی توسط کارگران ساده نیز انجام داد؛ اما انجام خدمات ترمیمی روی فرش، کار متخصصان و استادکاران این حوزه است. بنابراین وجود این خدمات نشان می‌دهد که افراد متخصصی در قالیشویی مدنظر شما فعالیت می‌کنند.

در درجه دوم تنوع در خدمات قالیشویی، به شما کمک می‌کند تا همه نیازهای مرتبط با شستشوی مبلمان و فرش خانه خود را به یک موسسه سپرده و به دنبال چند جای مختلف نباشید.

داشتن مجوزهای لازم

اگرچه در اغلب مواقع فرش شما لول به قالیشویی برده شده و تمیز شده و لول نیز برگشت داده می‌شود؛ اما گاهی مشکلات غیرقابل پیشبینی نیز رخ می‌دهد. بنابراین اگر از همان ابتدا با موسسه ثبت شده و عضو در اتحادیه قالیشویان کار کنید؛ قطعا نگرانی کمتری در زمینه مسائل پیشبینی نشده خواهید داشت.

به عنوان مثال در صورت وجود هر مشکل و اختلاف نظری، می‌توانید روی حمایت اتحادیه حساب کرده و مسئله خود را پیگیری کنید. از سویی یک موسسه ثبت شده و دارای مجوز، طبیعتا تمایلی به خلف وعده و… ندارد.

نزدیکی به محل زندگی شما

انتخاب یک قالیشویی نزدیک نکته دیگری است که بهتر است در نظر داشته باشید. البته این معیار را در کنار معیارهای دیگر در نظر بگیرید. مثلا انتخاب یک قالیشویی نزدیک اما تازه کار و ناشناخته، منطقی نیست. بلکه در میان گزینه‌های خوب، نزدیکی را به عنوان یک فاکتور مثبت بیشتر در نظر داشته باشید.

تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن

امروزه دیگر دوره شستشوی فرش با شلنگ و پارو گذشته است. بر همین اساس اغلب قالیشویی‌های مدرن و بزرگ دارای چندین دستگاه الکتریکی و مکانیکی هستند که کار شستشوی فرش را بسیار بهتر و البته سریع‌تر انجام می‌دهند.

دستگاه‌های مختلفی برای گردگیری، شستشو، آبکشی و خشک کردن فرش وجود دارد؛ که اغلب بدون کمترین زحمت و دخالت دست و با کمترین استهلاک و امکان آسیب به فرش‌ها، بهترین نتیجه را ارائه می‌دهند.
طبیعتا انتخاب یک موسسه قالیشویی مجهز به این دستگاه‌ها، خیال شما را بابت کسب بهترین نتیجه آسوده خواهد کرد.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا