سبک زندگی

چی سر سفره هفت سین بگذاریم

از سنت‌های قدیمی و زیبای ایران، سفره هفت سین در نوروز کهن است. بر روی سفره هفت سین، وسایل مختلفی قرار می‌گیرد که هر کدام از آنها نمادی خاص در دل خود به همراه دارند.

سفره هفت سین را می‌توان بر روی زمین یا بر روی میز پهن کرد. چیدن هفت سین، این آیین کهن ایرانی به دلیل یاداوری تمدن چند هزارساله ایران و جمع شدن خانواده‌ها در هنگام تحویل سال در کنار سفره، بسیار لذت بخش است.

برای پاسخ به سؤال چی سر سفره هفت سین بگذاریم؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید زیرا ما در این مقاله تمامی وسایل مورد نیاز بر روی سفره هفت سین را معرفی می‌کنیم.

سین‌های مورد نیاز بر روی سفره هفت سین

سفره هفت سین نشان دهنده سنت و رسومات کهن کشور ایران است و بسیاری از افراد در طی سال به فکر خرید و چیدن سفره هفت سین هستند.

هر کدام از سین‌ها نمادی متخص به خود دارد و قرارگیری آنها بر روی سفره هفت سین واجب است. بجز وسایلی که سین دارند، وسایل دیگری وجود دارند که سین ندارند اما مورد نیاز سفره هستند.

وسایل سفره هفت سین به شرح زیر هستند:

  1. قرآن
  2. آینه و شمعدان
  3. سبزه
  4. سرکه
  5. سیب
  6. سکه
  7. سیر
  8. سماق
  9. سمنو
  10. سنجد
  11. تخم مرغ رنگی
  12. ماهی قرمز
  13. سنبل (برای زیبایی بر روی سفره قرار می‌گیرد)
  14. اسپند (به منظور چشم زخم استفاده می‌شود)

در ادامه نماد موارد بالا را بر روی سفره هفت سین به شما خواهیم گفت:

قرآن بر روی سفره هفت سین

از اولین و مهمترین وسایل مورد نیاز بر روی سفره هفت سین، قرآن است. قرآن بر روی سفره هفت سین نشان دهنده ایمان و اعتقاد به خداوند بوده و به سفره‌ها برکت می‌بخشد. برخی از افراد بر روی سفره‌های خود بجای قرآن حافظ و شاهنامه می‌گذارند و عیدی‌ها را در آن قرار می‌دهند.

در زمان سال تحویل که همهٔ اعضای خانواده در کنار یکدیگر نشسته‌اند، بزرگتر خانواده سوره ای از قرآن را تلاوت می‌کند و پس از تحویل سال عیدی‌ها را از لابه لای صفحات قرآن به عزیزان خود می‌دهد.

در اصل مبلغ عیدی که از طرف بزرگترها به دیگران داده می‌شود مهم نیست بلکه کنار هم بودن در زمان سال تحویل و شادی خانواده مهم است.

نماد آینه و شمعدان بر روی سفره هفت سین

از دیگر وسایلی که اکثر افراد آن را بر روی سفره هفت سین برای زیبایی قرار می‌دهند، آینه و شمعدان است. آینه در اصل نماد روشنایی در زندگی است و به منظور نشان دادن راه درست و روشن در زندگی بر روی سفره قرار می‌گیرد.

قرار دادن آینه ای کوچک بر روی سفره، زیبای هفت سین را چندین برابر می‌کند. شمع‌های که در کنار آینه قرار می‌گیرند، نشان دهنده روشنفکری در زندگی هستند.

نماد سبزه بر روی سفره هفت سین

سال جدید برای همه افراد شروع تازه ای در زندگی بوده و خانه تکانی و خرید وسایل نو نشانگر همین موضوع است. سبزه، یکی از وسایلی است که به منظور طراوت و نو شدن بر روی سفره هفت سین قرار می‌گیرد. سبزه‌ها رشد می‌کنند و زندگی تازه ای را شروع می‌کنند.

کاشت سبزه برای سفره هفت سین بسیار لذت بخش بوده و شور و نشاط را برای عید نوروز در افراد زنده می‌کند. شما به راحتی می‌توانید سبزه عید را در منزل و با رعایت نکات ساده، بکارید و سبزه ای زیبا داشته باشید. اگر مایل به دریافت اطلاعات در رابطه با کاشت سبزه هستید لینک زیر را مطالعه کنید.

حتما مقاله با چی سبزه عید بکاریم را بخوانید!

سرکه در هفت سین

سرکه نماد صبر و شادی در زندگی است. در زندگی سختی‌های زیادی وجود دارد و انسان باید صبر داشته باشد به همین منظور سرکه را که نماد صبر در زندگی است بر روی سفره قرار می‌دهند. خانواده ا با قرار دادن سرکه بر روی سفره، آرزوی شادی و صبر در طی سال آینده می‌کنند.

سیب بر روی سفره هفت سین

سیب بر روی سفره هفت سین نماد شادابی و سلامت روح و جسمی برای اعضای خانواده است به همین منظور خانواده‌ها برای حفظ سلامت اعضای خانواده، سیب را بر روی سفره هفت سین قرار می‌دهند و در سال آینده سلامتی را برای دیگران آرزو می‌کنند.

سیب یکی از میوه‌های بهشتی بوده که نشان دهنده برکت و رزق و روزی در زندگی انسان است و زمانی که بر روی سفره هفت سین قرار می‌گیرد بجز نماد سلامتی، نماد رزق و روزی نیز هست.

نماد سکه بر روی سفره هفت سین

از دیگر سین‌های سفره هفت سین که نماد رزق و روزی و کسب درآمد در سال جدید بوده، سکه است. خانواده‌ها با قرار دادن سکه بر روی سفره آرزوی درآمدی بیشتر در سال جدید را دارند.

ماهی قرمز

ماهی نماد زندگی سالم و تکاپو برای داشتن زندگی آرام و شیرین است. ماهی‌ها را اغلب در تنگ‌های شفاف قرار می‌دهند تا سال پیش رو پر از تندرستی و شادابی باشد.

سیر هفت سین

سیر نماد سلامتی و تندرستی افراد است و سمبلی از اهورامزدا به‌شمار می‌رود. در طب سنتی، از سیر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود از این رو به آن نماد تندرستی داده‌اند و با قرار دادن آن بر روی سفر هفت سین، آرزوی سلامتی برای اعضای خانواده می‌کنیم.

سماق

سماق مانند سرکه نماد صبر و شکیبایی در برابر ناملایمات زندگی است و به این منظور بر روی سفره قرار می‌گیرد که بتوانیم در سال جدید در برابر سختی‌ها مقاوم باشیم.

سمنو بر روی هفت سین نماد چیست

سمنو از جوانه گندم پخته می‌شود و نماد برکت در زندگی است. اعضای خانواده معتقد هستند با قرار دادن سمنو بر روی سفره هفت سین خیر و برکت بسیار زیادی در زندگی سرازیر می‌شود.

نماد سنجد

سنجد تنها سین موجود بر روی سفره هفت سین است که با دو نماد در بین مردم شناخته شده‌است. بسیاری از افراد بر این باورند که سنجد نماد عشق و دلباختگی است و آن را به منظور افزایش علاقه افراد خانواده به یکدیگر بر روی سفره قرار می‌دهند. اما برخی دیگرند اعتقاد دارند سنجد نماد عقلانیت است و برای گرفتن تصمیم‌های منطقی در سال جدید، آن را بر روی سفره هفت سین قرار می‌دهند.

تخم مرغ رنگی بر روی سفره هفت سین

تخم مرغ نماد زاد و ولد در سال جدید است و بیشتر به منظور به دنیا آمدن اعضای جدید و افزایش جمعیت خانواده بر روی سفره جای دارد. تخم مرغ‌های رنگی زیبایی خاصی به سفره می‌بخشند و برای زیبایی بیشتر آنها را رنگ می‌کنند.

جمع‌بندی
از دیرباز رسم زیبای چیدن سفره هفت سین در کشور ایران و دیگر کشورهایی که به سنت زیبای نوروز پایبند هستند، پابرجا بوده و به آن احترام زیادی گذاشته می‌شود. وسایل مورد نیاز بر روی سفره هفت سین مختلف هستند و ما در این مقاله خلاصه ای از آنها به همراه نمادهایشان را ذکر کردیم. وسایلی که بر روی سفره هفت سین قرار می‌گیرند همگی به منظور داشتن زندگی شاد و به دور از هر گونه مشکل استفاده می‌شوند.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا