سبک زندگی

ماه رمضان چی درست کنم

یکی از ماه‌های پربرکت در سال، ماه رمضان است. در این ماه مبارک افرادی که از لحاظ سلامتی توانایی داشته باشند، روزه می‌گیرند.

برای اینکه به سلامت انسان لطمه وارد نشود و بدن قوای خودش را حفظ کند، باید غذای‌های مقوی را مصرف کنند. در ماه مبارک رمضان سه وعده غذایی سحری، افطار و شام مصرف می‌شود که باید به هر سه آنها اهمیت داد.

در این مقاله چند نوع غذای مقوی که در ماه رمضان توصیه می‌شود آنها را درست کنید، معرفی خواهیم کرد. غذاهای معرفی شده برای سحر و افطار و شام مناسب هستند و برنامه غذایی یک هفته را از روی آنها می‌توان تنظیم کرد.

غذاهای مناسب برای ماه رمضان

برای سحر باید غذاهایی را میل کنید که انرژی بدن شما را تا زمان افطار تأمین کند؛ به همین دلیل مواد غذایی مانند خرما، شیر و… برای سحری مناسب هستند.

به هیچ عنوان در زمان افطار روزه خود را با آب سرد و غذا باز نکنید زیرا این کار باعث آسیب رسیدن به بدن شما می‌شود.

بهترین مواد غذایی برای افطار، یک لیوان آب جوش یا چای به همراه ۳ عدد خرما و مقداری نان سنگک و پنیر است. نیم ساعت بعد از افطار بهترین زمان برای میل کردن شام بوده و توصیه می‌شود که وعده‌های سبک را آماده و میل کنید.

در ادامه بهترین غذاهایی که برای سحری افطار و شام مناسب هستند را معرفی می‌کنیم.

بهترین مواد غذایی برای سحر

همان‌طور که در قبل گفتیم، برای اینکه در طی روز بدن شما انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را داشته باشد، برای سحر بهتر است مواد غذایی را مصرف کنید که انرژی بدن شما را تأمین کند.

در اینجا ما ۷ نوع غذا برای سحر به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید برای یک هفته از این لیست، غذاها را تهیه کنید.

  1. یک لیوان شیر به همراه ۳ دانه خرما، مصرف شیره خرما یا انگور برای تأمین انرژی بدن، نان سنگک به همراه پنیر و گرد
  2. یک لیوان شیر، نان تافتون سبوس دار، چای شیرین به همراه پنیر و گردو
  3. نان به همراه سرشیر و مربا، یک لیوان شیر، مقداری خرما به همراه چای
  4. نان لواش، حلوا، پنیر و گردو
  5. نان بربری، پنیر، گردو، عسل و سرشیر به همراه چای
  6. تخم مرغ ابپز، نان سنگک، چای
  7. نان سنگک، پنیر، خامه و مربا

مواد غذایی دیگر را می‌توان در زمان سحر میل کرد اما بهترین گزینه‌ها مواردی هستند که در بالا ذکر کردیم. با این مواد غذایی تا زمان افطار انرژی مورد بدن شما تأمین می‌شود و کمتر احساس گرسنگی می‌کنید.

بهترین مواد غذایی برای افطار

غذاهایی که در زمان افطار مصرف می‌شوند باید سبک و مقوی باشند تا انرژی از دست رفته بدن شما را بازگرداند. از مصرف آب سرد در زمان افطار پرهیز کنید زیرا آسیب‌های جدی به بدن شما وارد می‌کند.

بهترین غذاها برای افطار موارد زیر هستند:

  • مقداری چای یا آب جوش، چند عدد خرما، مقداری پنیر به همراه نان سنگک و گردو
  • یک کاسه آش، نان به همراه حلوا، یک لیوان چای
  • مقداری نان به همراه حلیم، چای و سه عدد خرما
  • یک کاسه شله زرد، شیر و خرما، نان تافتون و پنیر و گوجه
  • یک کاسه سوپ (با توجه به ذائقه شخصی خود می‌توانید هر نوع سوپی را میل کنید)، چای به همراه خرما
  • یک لیوان شیر، نان سنگک به همراه پنیر و گوجه و خیار
  • نان بربری، شیره انگور یا خرما، پنیر و گردو

مواد غذاییی نام برده شده، بسیار مقوی هستند و معده شما را آزار نمی‌دهند. بهترین زمان برای میل کردن شام، نیم ساعت بعد از افطار است.

در انتخاب غذاهایی که برای شام میل می‌کنید، دقت کنید زیرا مهم‌ترین وعده در ماه رمضان شام است و باید تمام پروتئین‌های مورد نیاز بدنتان تأمین شود.

ماه رمضان چه غذاهایی را درست کنیم؟

در ماه رمضان سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و باید مواد غذایی را میل کنید که سیستم ایمنی را تقویت کند. مهمترین وعده غذایی در ماه رمضان شام است و باید به آن اهمیت بسیار داد.

تمام غذاها را می‌توان برای وعده شام در نظر گرفت اما بهتر است مواد غذایی که پروتئین بالایی دارند را مصرف کنید. چند نمونه از غذاهایی که می‌توانید برای شام آنها را تهیه کنید، موارد زیر هستند:

  • کتلت: یکی از غذاهای ساده و خوشمزه که در زمانی کوتاهی می‌توان آن را آماده کرد، کتلت است. برای تهیه این غذای ساده مقداری گوشت چرخ شده را به همراه سیب زمینی و پیاز رنده شده قاطی و سرخ کرده و پس از سرخ شدن می‌توانید آن را نوش جان کنید.
  • کباب تابه ای: از دیگر غذاهای لذیذ که هم می‌توان آن را با نان و هم با برنج میل کنید، کباب تابه ای است. گوشت چرخ شده را به همراه پیاز و ادویه‌های دلخواه قاطی کنید و به همراه گوجه و سبزیجات سرخ کنید.
  • زرشک پلو با مرغ: طرز تهیه برنج را تقریباً همه افراد می‌دانند. هر وقت برنج شما دم کشید مقداری زرشک را تف داده و بر روی آن بریزید. مرغ را آبپز کرده و پس از پخته شدن آن را در روغن سرخ کنید و با استفاده از آب مرغ و رب گوجه، سسی در کنار غذا تهیه کنید.
  • ته چین: ته چین یکی از غذاهای بسیار محبوب در بین افراد بوده و این غذا سرشار از فیبر، پروتئین و دیگر مواد مغذی برای بدن است.
  • انواع خورشت به همراه برنج
  • عدسی
  • رولت مرغ و اسفناج

جمع‌بندی

در ماه رمضان باید به سیستم ایمنی بدن توجه بسیاری داشت و افرادی که روزه می‌گیرند باید به فکر سلامت جسمانی خود باشند. به همین دلیل باید غذاهایی را مصرف کنند که هم آنها را سیر نگه دارد و هم مواد مورد نیاز بدنشان را تأمین کند.

مواد غذایی انتخاب شده باید سرشار از فیبر، پروتئین و دیگر مواد مغذی باشند. بهترین غذاها برای سحر، افطار و شام را برای شما ذکر کردیم؛ با این حال می‌توانید با توجه به ذائقه شخصی خود دیگر غذاها را میل کنید.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا