سلامت

مازوخیسم یعنی چی

مازوخیسم چیست؟ مازوخیسم یک پدیده روانی است که با لذت یا رضایتی که فرد از تجربه درد، تحقیر یا تحقیر به دست می آورد، مشخص می شود. معنی مازوخیسم برگرفته از نویسنده اتریشی لئوپولد فون ساخر مازوخ است که به طور گسترده در مورد تجربیات خود با این پدیده در قرن 19 نوشت. در حالی که مازوخیسم می تواند موضوعی پیچیده و بحث برانگیز باشد، مهم است که بدانیم چیست و چگونه بر افرادی که آن را تجربه می کنند تأثیر می گذارد.

انواع مازوخیسم

انواع مختلفی از مازوخیسم (مازوخیزم) وجود دارد، از جمله مازوخیسم جنسی، مازوخیسم روانی و مازوخیسم اخلاقی.

مازوخیسم جنسی

مازوخیسم جنسی شناخته‌شده‌ترین نوع مازوخیسم است و شامل میل به تحقیر جسمی، ضرب و شتم یا قرار گرفتن در معرض سایر اشکال درد یا ناراحتی در طول فعالیت جنسی است. این نوع مازوخیسم اغلب با روابط و فعالیت های BDSM (اسارت و انضباط، تسلط و تسلیم، و سادیسم و مازوخیسم) همراه است.

مازوخیسم روانی

مازوخیسم روانی شامل تمایل به تجربه درد عاطفی یا روانی، تحقیر یا تحقیر است. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله تحقیر خود، انتقاد از خود، یا جستجوی روابط یا موقعیت هایی که از نظر احساسی دردناک یا تحقیرکننده هستند.

مازوخیسم اخلاقی

مازوخیسم اخلاقی نوعی مازوخیسم روانشناختی است که شامل میل به رنج کشیدن یا مجازات شدن به دلیل کاستی های اخلاقی درک شده است. این می تواند به صورت احساس گناه یا شرم، یا تمایل به مجازات شدن برای اعمال نادرست ظاهر شود.

علائم مازوخیسم چیست؟

علائم مازوخیسم بسته به نوع مازوخیسم و فردی که آن را تجربه می کند می تواند متفاوت باشد. برخی از علائم شایع مازوخیسم عبارتند از:

  • تمایل به تجربه درد، تحقیر یا تحقیر در طول فعالیت جنسی یا در سایر جنبه های زندگی
  • تمایل به درگیر شدن در روابط یا فعالیت های BDSM
  • تمایل به جستجوی روابط یا موقعیت هایی که از نظر عاطفی دردناک یا تحقیرکننده هستند
  • احساس گناه یا شرم به خاطر اعمال نادرست یا کاستی های درک شده
  • میل به مجازات شدن برای اعمال نادرست یا کاستی های درک شده

فرق مازوخیسم و مازوخیست

مازوخیسم یک پدیده یا یک نوع رفتار است، در حالی که مازوخیست فردی است که به آن رفتار دست می زند. همه افرادی که رفتارهای مازوخیستی انجام می دهند لزوما مازوخیست نیستند و همه مازوخیست ها به یک شکل یا به یک میزان رفتارهای مازوخیستی ندارند.

مازوخیسم چگونه درمان می شود؟

درمان مازوخیسم ممکن است شامل درمان یا مشاوره به صورت فردی یا گروهی باشد. روان‌درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا مسائل روان‌شناختی زمینه‌ای را که به گرایش‌های مازوخیستی آنها کمک می‌کند، درک کنند و به آنها رسیدگی کنند. درمان شناختی-رفتاری (CBT) می تواند به افراد کمک کند تا افکار و رفتارهای مرتبط با مازوخیسم را تغییر دهند، در حالی که سایر اشکال درمان، مانند روان درمانی، می تواند به افراد کمک کند تا بینش عمیق تری در مورد انگیزه ها و خواسته های خود به دست آورند.

آیا مازوخیسم یک اختلال روانی است؟

انجمن روانپزشکی آمریکا دیگر مازوخیسم را یک اختلال روانی نمی داند، بلکه نوعی پارافیلیا می داند. پارافیلیا علایق جنسی هستند که خارج از هنجار هستند، اما لزوماً باعث ناراحتی یا آسیب به فرد یا دیگران نمی شوند.

آیا مازوخیسم می تواند مضر باشد؟

در برخی موارد، فعالیت‌ها یا روابط مازوخیستی می‌توانند از نظر جسمی یا احساسی مضر باشند. برای افرادی که درگیر فعالیت های مازوخیستی هستند، ارتباط باز و صادقانه با شرکای خود و ایجاد مرزها و رضایت واضح مهم است.

آیا مازوخیسم با سادیسم ارتباط دارد؟

سادیسم و مازوخیسم اغلب با هم مورد بحث قرار می گیرند زیرا در روابط و فعالیت های BDSM یا سکس ارباب و برده، دو طرف یک سکه هستند. سادیسم شامل لذت یا رضایت ناشی از تحمیل درد یا رنج به دیگران است، در حالی که مازوخیسم شامل لذت یا رضایت ناشی از تجربه درد یا رنج است مانند سکس با اشیا که گاهی اوقات ممکت است به بدن آنها سدمه بزند.

به عبارت دیگر، مازوخیسم شامل دریافت کننده درد است، در حالی که سادیسم شامل عامل درد بودن است. این دو پدیده می‌توانند در افرادی که در روابط یا فعالیت‌های BDSM (اسارت و انضباط، تسلط و تسلیم، و سادیسم و مازوخیسم) شرکت می‌کنند، که در آن افراد ممکن است هر دو نقش مسلط و مطیع را ایفا کنند، رخ دهد.

توجه به این نکته مهم است که هم مازوخیسم و هم سادیسم می‌توانند منبع لذت یا رضایت برای کسانی باشند که آن‌ها را تجربه می‌کنند، اما اگر مسئولانه و با توافق درگیر نباشند، می‌توانند مضر یا حتی خطرناک باشند. اگر تمایلات مازوخیستی یا سادیستی باعث ناراحتی یا آسیب در زندگی فرد می شود، کمک گرفتن از یک متخصص سکس تراپیست بسیار مهم است.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا