سبک زندگی

ماه رمضان چی بخوریم تشنه نشیم

چه بنوشیم و بخوریم تا در ماه رمضان تشنه نشویم؟

یکی از سوالات پرتکرار در ماه مبارک رمضان این است که، ماه رمضان چی بخوریم تشنه نشیم(؟). در این ماه مبارک، تغذیه بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه ای داشت. اگر تغذیه شما مناسب نباشد، ممکن است در طی روز تشنه شوید یا انرژی خود را برای انجام کارهای روزمره از دست دهید. برای اینکه در ماه پربرکت رمضان دچار تشنگی و گرسنگی نشوید، باید به غذایی که در سحر میل می‌کنید، اهمیت دهید. این غذا نباید باعث عطش و گرسنگی شما در طی روز بشود از این رو توصیه می‌کنیم از غذاهایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، میل کنید.

بهترین توصیه‌ها برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

اگر تغذیه شما در سه وعده غذایی ماه رمضان (سحر، افطار و شام) مناسب نباشد، بدنتان در طی روز انرژی خود را از دست می‌دهد و دچار سردرد، سرگیجه، کم‌آبی بدن و خستگی می‌شوید.

تمام این موارد باعث آسیب رسیدن به بدن شما شده و پس از اتمام ماه رمضان باید به دنبال درمان این مشکلات باشید؛ اما اگر به تغذیه خود در این ماه توجه کنید، دچار این مشکلات نخواهید شد.

برای جلوگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان بهترین راه استفاده از نوشیدنی‌های خنک در هنگام سحر و افطار است. این نوشیدنی‌ها شامل: تخم شربتی، شربت نعنا و آبلیمو با شکر کم، شربت کاسنی، خاکشیر و… هستند.

اگر در ماه رمضان بدن دچار کم‌آبی شود، مشکل یبوست پیدا خواهید کرد و توصیه می‌شود برای جلوگیری از این اتفاق، مقداری تمر هندی را خیسانده سپس با عسل میل کنید. این معجون درمان بسیار خوبی برای یبوست در ماه رمضان است.

برخی از افراد عادت دارند در سحر و افطار از نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، نسکافه و.. استفاده کنند اما ما این موارد را توصیه نمی‌کنیم؛ بهترین جایگزین برای اینگونه نوشیدنی‌ها، آب میوه‌های طبیعی، شیر و مایعات فراوان است.

این نوشیدنی‌ها علاوه بر تأمین ویتامین‌های بدنتان، عطش شما را در طی روز به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند. همچنینی در کنار این نوشیدنی‌ها باید تغذیه ای مناسب داشته باشید تا در ماه رمضان دچار تشنگی و گرسنگی نوشید.

سحر چه بخوریم تشنه نشویم؟

هر سه وعده در ماه رمضان یه یک اندازه مهم هستند و اهمیت هر کدام را نباید نادیده گرفت اما مواد غذایی که در وعده سحر میل می‌کنید، برای تأمین انرژی در طی روز و همچنین جلوگیری از تشنگی بسیار مهم هستند. با رعایت چند مورد در ماه رمضان شما می‌توانید از تشنگی و گرسنگی در روز جلوگیری کنید.

توصیه می‌کنم برای اینکه در ماه رمضان دچار تشنگی نشوید، در وعده سحر از خوردن مواردی چون: سس مایونز، سس کچاپ، سس فلفل و دیگر سس‌ها پرهیز کنید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود.

به‌طور کلی مصرف غذاهایی مانند فست فود (ساندویچ، پیتزا و..) در وعده سحر توصیه نمی‌شود. اگر در کنار غذای خود قصد مصرف انواع سالاد را دارید، بهتر است سس آن را از ترکیب روغن زیتون، آبغوره، آبلیمو و.. تهیه و میل کنید.

چند نکته مهم برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

با رعایت نکاتی که در ادامه برای شما خواهیم گفت، دیگر دچار تشنگی و کم‌آبی بدن نخواهید شد. برخی از این نکات موارد زیر هستند:

برای جلوگیری از کم‌آبی بدن در طی روز، در معرض نور خورشید قرار نگیرد و تا جای که ممکن است در سایه و خنکی بمانید.

  • مصرف سبزیجات تازه و سالاد در وعده‌های غذایی فراموش نشود.
  • میزان مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا نمک باعث جذب آب بدن و تشنگی می‌شود.
  • از غذاهای آبپز شده و خورشت‌های آبدار استفاده کنید.
  • بعد خوردن وعده غذایی سحری، برای مسواک زدن از مقدار کمی خمیردندان استفاده کنید.
  • شربتی از آب لیمو ترش تازه و نعنا تهیه کرده و در وعده سحر میل کنید.
  • مواد غذایی مانند میوه‌ها که دارای قند مرکب هستند، برای رفع تشنگی بسیار مؤثر واقع می‌شوند.
  • در وعده سحر از مواد غذایی که فیبر بیشتری دارند (سبزیجات و میوه) استفاده کنید.
  • مصرف غلات و حبوبات در وعده سحر فراموش نشود.
  • بجای مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، شربت‌های خنک را جایگزین کنید.
  • بجای آب، عرق کاسنی میل کنید.
  • شربت گلاب برای رفع عطش بسیار مؤثر است.

برای جلوگیری از تشنگی می‌توانید چهارده عدد آلو بخار را در یک پارچ آب قرار داده و مقداری خاکشیر به آن اضافه کنید. این شربت را در وعده سحر میل کنید و متوجه خواهید شد که چقدر این شربت در برطرف کردن عطش مؤثر است.

نکات مهم در وعده‌های غذایی ماه رمضان

نکاتی دیگر هستند که برای رفع تشنگی و جلوگیری از کم‌آبی بدن بسیار مؤثر هستند و باید آنها را رعایت کنید. در فاصله بین افطار تا سحر یک و نیم لیتر آب به همراه سبزیجات و سالاد مصرف کنید. در ماه رمضان تعادل آب بدن و الکترولیت‌های بدن بسیار مهم است و برای حفظ این تعادل باید مصرف مایعاتی مثل آب میوه‌های تازه، شیر کم چرب و آب فراوان را فراموش نکنید.
مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار و بسیار شیرین را به حداقل برسانید زیرا این نوشیدنی‌های آب بدن را جذب می‌کنند و باعث تشنگی در ماه رمضان می‌شوند. میوه‌هایی مانند هندوانه و خربزه که آب زیادی دارند، در رفع تشنگی بسیار مؤثر هستند.

مواد غذایی ممنوع که باعث تشنگی در ماه رمضان می‌شوند

برخی از مواد غذایی، عطش زا هستند و باعث تشنگی شما در طی روز می‌شوند. با مصرف این مواد غذایی احساس سیری کاذب به شما دست داده و بعد گذشت مدت زمان کوتاهی مجدد احساس گرسنگی می‌کنید. این مواد غذایی ممنوع موارد زیر هستند:

  1. مواد غذایی که قند بالایی دارند مانند انواع شیرینی جات
  2. مصرف زیاد نمک در وعده‌های غذایی
  3. غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده
  4. مصرف زیاد گوشت قرمز
  5. مرغ
  6. ماهی
  7. چایی پررنگ
  8. قهوه و نسکافه
  9. غذاهایی با چربی و ادویه بالا مانند سیرابی، کله پاچه
  10. و…

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا