تکنولوژی

هارد فورک چیست؟

هارد فورک (Hard Forks)، همان‌طور که به فناوری بلاک چین مربوط می‌شود، تغییر اساسی در پروتکل شبکه است که بلاک‌ها و تراکنش‌های نامعتبر قبلی را معتبر می‌کند یا برعکس. هارد فورک به همه گره‌ها یا کاربران نیاز دارد تا به آخرین نسخه نرم‌افزار پروتکل ارتقاء دهند.

فورک‌ها ممکن است توسط توسعه دهندگان یا اعضای یک جامعه رمزنگاری آغاز شوند که از عملکردهای ارائه شده توسط پیاده‌سازی‌های بلاک چین ناراضی هستند. آنها همچنین ممکن است راهی برای جمع‌آوری منابع مالی برای پروژه‌های فناوری جدید یا ارائه ارزهای دیجیتال شده باشند.

هارد فورک (Hard Forks) را می‌توان با soft fork متضاد کرد.

هارد فورک به تغییر اساسی پروتکل شبکه بلاک چین اشاره می‌کند که به‌طور مؤثر منجر به دو شاخه می‌شود، یکی که پروتکل قبلی را دنبال می‌کند و دیگری نسخه جدید را دنبال می‌کند.

در هارد فورک، به دارندگان توکن در بلاک چین اصلی در چنگال جدید نیز توکن تعلق می‌گیرد، اما ماینرها باید انتخاب کنند که کدام بلاکچین را برای تأیید ادامه دهند.

هارد فورک می‌تواند در هر بلاک چین و نه تنها در بیت کوین (به عنوان مثال در جایی که هارد فورک‌ها Bitcoin Cash و Bitcoin SV را ایجاد کرده‌اند، ایجاد شود) رخ دهد.

مفهوم هارد فورک

هارد فورک زمانی است که گره‌های جدیدترین نسخه بلاک چین دیگر نسخه (های) قدیمی بلاک چین را نپذیرند. که باعث ایجاد اختلاف واضح با نسخه قبلی بلاک چین می‌شود.

مفهوم هارد فورک
مفهوم Hard Forks

افزودن یک قانون جدید به کد اساساً یک چنگال در بلاک چین ایجاد می‌کند: یکی از مسیرها از بلاک چین جدید و ارتقا یافته پیروی می‌کند و مسیر دیگر در طول مسیر قدیمی ادامه می‌یابد. به‌طور کلی، پس از مدت کوتاهی، کسانی که در زنجیره قدیمی هستند متوجه می‌شوند که نسخه بلاک چین آنها قدیمی یا نامربوط است و به سرعت به آخرین نسخه ارتقا می‌یابند.

نحوه کار هارد فورک

انشعاب در بلاک چین می‌تواند در هر پلتفرم فناوری رمزنگاری-نه تنها بیت کوین-ایجاد شود. دلیل آن این است که بلاک چین‌ها و ارزهای رمزنگاری شده بدون توجه به پلتفرم رمزنگاری که در آن قرار دارند، اساساً یکسان عمل می‌کنند. ممکن است بلوک‌های بلاک چین را کلیدهای رمزنگاری کنید که حافظه را جابجا می‌کنند. از آنجا که ماینرها در بلاک چین قوانینی را تنظیم می‌کنند که حافظه را در شبکه جابجا می‌کند، این ماینرها قوانین جدید را درک می‌کنند.

با این حال، همه ماینرها باید در مورد قوانین جدید و آنچه شامل یک بلوک معتبر در زنجیره است، توافق کنند؛ بنابراین وقتی می‌خواهید این قوانین را تغییر دهید، باید آن را «چنگال» کنید – مانند یک چنگال در جاده – تا نشان دهید که تغییر یا انحرافی در پروتکل ایجاد شده‌است. سپس توسعه دهندگان می‌توانند تمام نرم‌افزارها را به روز کنند تا قوانین جدید را منعکس کند.

از طریق این فرایند فورکینگ است که ارزهای دیجیتالی مختلفی با نام‌های مشابه بیت کوین به وجود آمده‌اند: بیت کوین کش، بیت کوین گلد و سایر ارزها. برای سرمایه‌گذار معمولی ارزهای دیجیتال، تشخیص تفاوت بین این ارزهای رمزنگاری شده و ترسیم چنگال‌های مختلف در یک جدول زمانی دشوار است. برای کمک به حل این مشکل، ما تاریخچه ای از مهمترین هارد فورک‌های بیت کوین در چند سال گذشته را تنظیم کرده‌ایم.

دلایل هارد فورک؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا توسعه دهندگان می‌توانند یک هارد فورک را اجرا کنند، مانند اصلاح خطرات امنیتی مهم موجود در نسخه‌های قدیمی نرم‌افزار، برای افزودن قابلیت جدید یا معکوس تراکنش‌ها – مانند زمانی که بلاک چین آتریوم یک هارد فورک برای برگشت ایجاد کرد. حمله به سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO)

پس از هک، جامعه آتریوم تقریباً به اتفاق آرا به هارد فورک برای لغو معاملات که ده‌ها میلیون دلار ارز دیجیتالی توسط هکر ناشناس منتقل کرد، رای مثبت داد. هارد فورک همچنین به دارندگان توکن DAO کمک کرد تا وجوه اتر (ETH) خود را پس بگیرند.

پیشنهاد یک هارد فورک دقیقاً تاریخ معاملات شبکه را لغو نکرد. بلکه، وجوه مربوط به DAO را به یک قرارداد هوشمند تازه ایجاد شده منتقل کرد تا تنها به صاحبان اصلی اجازه دهد تا وجوه خود را برداشت کنند.

دارندگان توکن DAO می‌توانند ETH را با نرخ تقریبی 1 ETH تا 100 DAO برداشت کنند. موجودی اضافی توکن‌ها و هر اتر که در نتیجه هارد فورک باقی مانده بود، برداشت شد و توسط متصدیان DAO توزیع شد تا «حفاظت از ایمنی ناخواسته» برای سازمان ارائه شود.

Hard Forks یا Soft Forks

هارد فورک‌ها و Soft Forks اساساً یکسان هستند به این معنا که وقتی کد موجود در یک پلتفرم ارز رمزنگاری شده تغییر می‌کند، نسخه جدید در هنگام ایجاد نسخه جدید در شبکه باقی می‌ماند.

با استفاده از Soft Forks، تنها یک بلاک چین با استفاده از به روزرسانی کاربران معتبر خواهد ماند. در حالی که با هارد فورک(Hard Forks)، بلاک چین‌های قدیمی و جدید در کنار هم وجود دارند، به این معنی که نرم‌افزار باید به روز شود تا طبق قوانین جدید کار کند. هر دو چنگال شکاف ایجاد می‌کنند، اما هارد فورک دو بلاکچین ایجاد می‌کند و یک چنگال نرم منجر به ایجاد یکی می‌شود.

مفهوم سافت فورک
مفهوم Soft Forks

با توجه به تفاوت‌های امنیتی بین هارد سخت و نرم، تقریباً همه کاربران و توسعه دهندگان از هارد فورک استفاده می‌کنند، حتی زمانی که به نظر می‌رسد یک Soft Forks می‌تواند این کار را انجام دهد. تعمیر اساسی بلوک‌ها در یک بلاک چین به قدرت محاسباتی فوق‌العاده ای نیاز دارد، اما حریم خصوصی به دست آمده از هارد فورک بیشتر از استفاده از Soft Forks منطقی است.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا