سلامت

چی بزنم لک صورتم بره

درمان قطعی لک صورت

لک‌های متعدد پوستی گونه‌های مختلفی دارند و هرکدام از آنها بر اثر یک علت بر روی پوست به وجود می‌آید. هر نوع تغییر رنگ در پوست، یک نوع لک محسوب می‌شود و برای درمان آن باید اقدامات لازم را انجام داد.

به وجود آمدن این لکه‌ها بر روی پوست ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد و اعتماد به نفس او را از بین ببرد. برخی از این لکه‌ها خوش‌خیم و برخی دیگر بدخیم هستند و نوع آنها را تنها پزشک می‌تواند تشخیص دهد.
برخی از لکه‌ها را می‌توان به کمک دارو و درمان‌های خانگی از بین برد اما پیش از آغاز فرایند درمان، ابتدا باید با انواع لکه‌های پوستی سپس علت هایی که باعث به وجود آمدن این لکه‌ها بر روی پوست می‌شوند، آشنا شوید.

برای آشنایی با انواع لک‌های پوستی راه‌های درمان، ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

انواع لکه های پوستی

لک، یک اصطلاح گستره است که به هر نوع علامت پوستی اشاره دارد. انواع مختلفی از لکه‌های پوستی وجود دارد که ما به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. تعدادی از این لک‌ها موارد زیر هستند:

  1. آکنه: آکنه از بیماری‌های شایع پوستی محسوب می‌شود که به صورت جوش، دانه‌های سرسیاه و جوش‌های چرکی سر سفید بر روی پوست ظاهر می‌شوند. آکنه بر اثر آلودگی بر روی پوست ایجاد شده و برای جلوگیری از بروز آمدن این مشکل، باید آلودگی‌های پوستی را تمیز کرد. تغییرات هورمونی نیز باعث بروز آمدن آکنه بر روی صورت می‌شود.
  2. پاپول‌ها: پاپول‌ها نوعی لک پوستی هستند که معمولاً رنگی بین سفید و قهوه ای دارند. معمولاً اندازه این لک‌ها تا یک سانتی‌متر است. این لکه‌ها می‌توانند تکی یا خوشه ای باشند. جای آبله مرغان، اگزما و درماتیت چند نوع از پاپول‌ها هستند.
  3. لکه‌های تیره: این لکه‌ها به لکه‌های کبدی معروف بوده و کوچک و تیره هستند. این نوع لکه‌ها بر روی تمامی نواحی بدن ممکن است ایجاد شوند. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و بالا رفتن سن بالای ۵۰ سال، لکه‌های کبدی تشدید می‌شوند.
  4. لکه‌های سرطانی: لکه‌های سرطانی با دیگر لکه‌های ممکن است ظاهری متفاوت داشته باشند. برخی از این لکه‌ها خوش‌خیم و برخی دیگر بدخیم هستند. در یک نوع، لکه‌های پوستی مانند خال‌های تیره با حاشیه‌های نامنظم بوده و در نوعی دیگر لکه‌هایی زرد با برآمدگی‌های قرمز هستند. لکه‌های سرطانی تنها توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند. سرطان پوست شامل سه مورد: کارسینوم سلول بازال، سرطان سلول سنگفرشی، ملانوم بدخیم است.

درمان لک های پوستی

درمان لک‌های صورت باید با توجه به علت به وجود آمدن آنها انجام شود. ممکن است شما درمان را با دارویی آغاز کنید و لکه‌ها بدتر شوند.

بهتر است برای درمان به نزد یک متخصص پوست بروید و درمان ر شروع کنید. اما برخی از روش‌ها وجود دارد که به‌طور قطع لک‌های پوستی را درمان می‌کنند. در ادامه چند روش مؤثر برای از بین بردن لک‌های پوستی را به شما خواهیم گفت.

از بین بردن لک پوست به کمک داروهای موثر

برخی از لک‌ها مانند آکنه، به راحتی با دارو قابل درمان هستند. انتخاب این داروها نیازمند آزمایش است و باید پیش از استفاده چند نوع را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام برای لک‌های پوستی شما مؤثر هستند.

این داروها شامل اسکراب صورت، ژل‌های موضعی و… می‌شوند. اگر لکه‌های آکنه به کمک دارو و کرم‌های موضعی درمان نشد، ممکن است پزشک استفاده از آنتی‌بیوتیک و دیگر داروهای موضعی را تجویز کند.
یکی دیگر از راه‌هایی که مانع از انتشار بیشتر لکه‌ها بر روی پوست می‌شود، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، اشعه ایکس و.. است.

بهترین راه، استفاده از عینک‌های آفتابی، کلاه و دستکش است. با انجام این کارها، به میزان قابل توجهی لکه‌های پوستی را کاهش دهید.

مراقبت های پوستی

مراقبت‌های روتین پوستی، تأثیر مستقیمی بر روی زیبایی و لکه‌های صورت دارند زیرا اکثر لکه‌های پوستی بر اثر مراقبت نادرست از پوست ظاهر می‌شوند.

پوست صورت خود را به‌طور مرتب از آلودگی‌های محیطی پاکسازی کنید و به کمک ماسک‌های خانگی آبرسانی پوست را انجام دهید.همچنین به کمک چند مواد ساده در منزل می‌توانید لایه برداری را انجام دهید. هر شب قبل از خواب صورت خود را از هرگونه مواد آرایشی و آلودگی‌های محیطی پاکسازی کنید سپس به رختخواب بروید.

روش های درمانی برای از بین بردن لک های پوست

برخی از لک‌ها به کمک روغن‌های طبیعی و ماسک‌های خانگی قابل درمان نیستند و در عمق پوست قرار دارند. این نوع لکه‌ها تنها به وسیله روش‌های درمانی مانند مزوتراپی، لیزر و.. قابل برطرف شدن هستند.

برخی از روش‌های مؤثر برای از بین بردن لکه‌های عمیق پوست، به شرح زیر هستند:

  • میکرودرم ابریژن
  • لیزر درمانی
  • مزوتراپی
  • لایه برداری شیمیایی
  • سرما درمانی

در بین روش‌های ذکر شده، موثرترین آنها مزوتراپی است. در مزوتراپی لک‌های پوستی در تعداد جلسات کمی قابل درمان هستند و برطرف می‌شوند. در ادامه این روش را بیشتر معرفی می‌کنیم.

مزوتراپی، یک راه عالی برای برطرف کردن لک‌های پوستی

به دلیل اینکه در مزوتراپی مواد را به لایه میانی پوست تزریق می‌کنند بسیاری از لکه‌های پوستی قابل درمان هستند. با تزریق این مواد به عمق پوست، لکه‌هایی که در عمق قرار دارند، نابود می‌شوند.

بسته به نوع لکه ایجاد شده بر روی پوست، نوع موادی که تزریق می‌شود متفاوت است. برای مزوتراپی موادی مانند عصاره گیاهی، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و… به زیر پوست تزریق می‌شوند. به کمک این روش درمانی عالی، می‌توان بسیاری از مشکلات پوستی را درمان کرد.

حتما مقاله مزوتراپی چیست را بخوانید!!!

جمع بندی

اگر دچار هرگونه لک پوستی شدید، برای درمان آن به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا او بهترین درمان را برای شما آغاز کند.

با این حال روش‌های خانگی برای درمان لک صورت وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. یکی از بهترین روش‌های درمانی که به تشخیص پزشک انجام می‌شود، مزوتراپی است. این درمان را می‌توانید در کلینیک‌های زیبایی انجام دهید.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا