تکنولوژی

بیت کوین چیه

بیت کوین پول دیجیتالی است که توسط هیچ بانک یا شرکت یا شخص کنترل نمی‌شود. بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط یک برنامه‌نویس مستعار به نام ساتوشی ناکاموتو اختراع شد. شبکه داوطلبان در سال ۲۰۰۹ فعال شد و از آن زمان مردم سراسر جهان در این پروژه منبع باز مشارکت داشتند.

بیت کوین چگونه کار می‌کند

بیت کوین نوعی پول نقد الکترونیکی است. جایی که اکثر اشکال دیجیتالی پول برای کارکردن به یک حزب مرکزی متکی هستند، مانند بانک یا پردازنده پرداخت، بیت کوین توسط شبکه ای از کاربران نگهداری می‌شود. به عنوان یک شبکه باز، هر فردی می‌تواند به سادگی یک قطعه نرم‌افزار منبع باز را در رایانه خود بارگیری کرده و از طریق اینترنت به شبکه بیت کوین متصل شود.

کاربران شبکه می‌توانند تراکنش‌های یکدیگر را ارسال کنند. پس از انجام چنین معامله ای، همه رایانه‌های موجود در شبکه تراکنش را بررسی می‌کنند تا از صحت معامله اطمینان حاصل کنند.

به عنوان مثال، بررسی اینکه سکه‌های معامله واقعاً وجود دارند و واقعاً متعلق به شخصی است که تراکنش را ارسال کرده‌است. از آنجا که همه همه چیز را بررسی می‌کنند، هیچ‌کس نمی‌تواند فریب بخورد.

سکه‌های جدید از طریق فرآیندی به نام «استخراج» به گردش در می‌آیند که توسط زیرمجموعه ای از کاربران به نام «ماینر» انجام می‌شود. هر کس می‌تواند معدنچی شود. با این حال، استخراج نیاز به منابع محاسباتی و در نتیجه برق دارد.

تقریباً هر ۱۰ دقیقه یک بار، در آنچه که به بهترین وجه به عنوان قرعه کشی شناخته می‌شود، یک استخراج کننده خوش شانس با بیت کوین جدید پاداش می‌گیرد. در ابتدا، این ۵۰ سکه در هر ۱۰ دقیقه بود، اما این عدد هر چهار سال کاهش می‌یابد، تا حدود سال ۲۱۴۰، که پاداش به صفر می‌رسد. در آن زمان، ۲۱ میلیون سکه در گردش خواهد بود و هرگز بیشتر از آن وجود نخواهد داشت.

در یکی از ویژگیهای طراحی ظریف بیت کوین، ماینرها در واقع خدمات را به شبکه ارائه می‌دهند در حالی که منابع محاسباتی را در استخراج سرمایه‌گذاری می‌کنند: آنها تراکنش‌هایی را که کاربران برای یکدیگر ارسال می‌کنند تأیید می‌کنند.

ماینرها تمام تراکنش‌های شبکه را به «بلوک» ترکیب می‌کنند و ماینر برنده «قرعه کشی» بلاک خود را دارد و تمام تراکنش‌های موجود در آن توسط شبکه پذیرفته می‌شود. به این ترتیب، حتی اگر دو ماینر شاهد دو تراکنش متضاد باشند (به عنوان مثال، به دلیل اینکه کاربر سعی کرده تقلب کند و بیت کوین یکسانی را برای دو فرد مختلف ارسال کند)، تنها یکی از معاملات انجام می‌شود.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند

بیت کوین توسط هیچ مدیر یا نهادی کنترل نمی‌شود، بلکه در عوض توسط شبکه ای از کاربران نگهداری می‌شود. یکی از قدرتمندترین و منحصر به فردترین ویژگی‌های بیت کوین این واقعیت است که معاملات در دفتر کل بلاک چین آن با اجماع اعضای شبکه تأیید می‌شود و نه توسط شخص ثالث یا مرجع «مورد اعتماد».

به این معنا، هیچ حزب یا کنسرسیومی واحد بیت کوین را به گونه ای کنترل نمی‌کند که دولت ارز فیات را کنترل می‌کند یا هیئت مدیره یک شرکت را کنترل می‌کند. هنگامی که کاربران یک گره کامل بیت کوین را به منظور تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌ها در بلاک چین اجرا می‌کنند، آنها انتخاب می‌کنند که این پروتکل از کدام پروتکل خاص استفاده خواهد کرد.

آیا بیت کوین غیر قابل ردگیریه

اگرچه این تصور غلط رایج وجود دارد که معاملات بیت کوین را می‌توان در تاریکی و بدون نظارت شخص ثالث انجام داد، اما بیت کوین ناشناس نیست. با این حال، این نام مستعار است که سیستم مالی سنتی معمولاً از آن نام نمی‌برد (اگرچه معاملات صرفاً مبتنی بر پول نقد بسیار ناشناس تر از معاملات بیت کوین است).

از آنجا که هر تراکنش بیت کوین به صورت عمومی پخش می‌شود و به‌طور غیرقابل تغییر در بلاک چین بیت کوین ثبت می‌شود، ممکن است تحلیلگران بلاک چین بتوانند این تراکنش‌ها را ردیابی کرده و به‌طور بالقوه آنها را به هویت‌های واقعی پیوند دهند.

با این حال، توسعه دهندگان در سراسر فضای بیت کوین به‌طور مداوم در حال کار بر روی ابزارهایی هستند که به منظور مبهم سازی تراکنش‌های بیت کوین و افزودن لایه‌های ناشناس بیشتر است.

چگونه می‌توانم بیت کوین بخرم

اگرچه بیت کوین جدید از طریق استخراج ضرب می‌شود و البته بیت کوین (مانند هر پول دیگری) می‌تواند در تجارت پذیرفته شود، راه آسان دیگر برای بدست آوردن بیت کوین خرید آن با ارز فیات است.

مبادلات بیت کوین

اکثر مردم بیت کوین را از طریق مبادلات آنلاین خریداری می‌کنند. اکثریت صرافی‌های بیت کوین از یک کتاب سفارش استفاده می‌کنند که با سفارشات خرید و فروش مطابقت دارد. این بدان معناست که «قیمت» بیت کوین نسبت به ارز فیات توسط کاربران صرافی، از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

خرید بیت کوین در صرافی معمولاً مستلزم استفاده از کارت بدهی یا انتقال مستقیم حساب بانکی است و اکثر مبادلات به اطلاعات شخصی جهت رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و شناخت مشتری نیاز دارند.

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین

خودپردازهای بیت کوین کیوسک‌هایی هستند که شبیه خودپردازهای سنتی هستند اما کاربران را به اینترنت متصل می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند بیت کوین را با کارت‌های بانکی یا پول نقد خریداری کنند. برخی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین به کاربران امکان می‌دهند بیت کوین نیز بفروشند.

به صورت حضوری

البته خرید بیت کوین از شخصی که قبلاً دارای بیت کوین است نیز امکان‌پذیر است. بسیاری از شهرها ملاقات‌های بیت کوین دارند، جایی که مردم ممکن است مایل به فروش بیت کوین باشند. همچنین وب سایت‌هایی وجود دارد که خریداران و فروشندگان می‌توانند یکدیگر را برای ملاقات حضوری برای تجارت پیدا کنند.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا