سلامت

ماه رمضان چی بخوریم لاغر بشیم

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای رسیدن به تناسب اندام هستنند و ماه رمضان را یک فرصت طلایی برای لاغری در نظر می‌گیرند.

در این ماه اگر چند نکته در تغذیه خود رعایت کنید، به راحتی به وزن ایده‌آل خود می‌رسید. با این حال عده ای با داشتن تغذیه ای اشتباه در ماه رمضان، دچار اضافه وزن شده و از این موضوع بسیار ناراحت می‌شوند؛ از این رو بسیاری از افراد به دنبال پاسخ به سؤال «ماه رمضان چی بخوریم لاغر بشیم» هستند.

در این مقاله چند راهکار طلایی برای کاهش وزن در ماه رمضان و رسیدن به تناسب اندام برای شما خواهم گفت. پس اگر به دنبال رسیدن به تناسب اندام در این ماه هستید، ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

راهکاری‌های مناسب برای لاغری در ماه رمضان

تنها با رعایت کردن چند مورد در تغذیه خود، می‌تواند در ماه مبارک رمضان به وزن ایده‌آل خود برسید. تغذیه در این ماه پربرکت بسیار اهمیت دارد و باید از مواد غذایی مقوی استفاده کنید. با مصرف برخی از مواد غذایی مفید برای بدن و کم کالری، وزن خود را در ماه رمضان کاهش دهید.

در ماه رمضان باید از مواد غذایی مانند خرما، شیر، آبمیوه‌های طبیعی و هر نوع غذایی که قند طبیعی دارد، استفاده کرد. مصرف قندهای مصنوعی برای سلامتی بسیار مضر هستند و باعث چاقی می‌شوند از این رو بهتر است در ماه رمضان مصرف آنها به حداقل برسد.

بهترین روش‌ها برای لاغری در ماه رمضان موارد زیر هستند:

1. کاهش مصرف قندهای مصنوعی برای لاغری در ماه رمضان

قندهای مصنوعی باعث بروز چاقی، دیابت و دیگر بیماری‌ها در بدن می‌شوند و توصیه می‌کنیم مصرف آنها را به حداقل برسانید.

با مصرف مواد قندی، بدن شروع به ترشح انسولین کرده که همین امر سبب انباشته شدن چربی در بدن می‌شود. مواد غذایی که دارای کربوهیدرات زیاد هستند، قند فراوانی دارند و به همین دلیل با مصرف زیاد کربوهیدرات، انسان دچار اضافه وزن می‌شود و با مصرف مواد غذایی دارای قند، به مرور زمان چربی‌های ذخیره شدن در بدن بیشتر خواهند شد.

مصرف این نوع مواد غذایی به صورت محدود ایرادی ندارد اما اگر مصرف آنها به صورت طولانی مدت ادامه یابد، بدن شما به انسولین مقاومت نشان داده و شما دچار اضافه وزن و دیابت می‌شوید.

برای لاغر شدن در ماه مبارک رمضان، توجه به وعده‌های غذایی به خصوص وعده افطار مهم است. برای اینکه لاغر شوید در زمان افطار روزه خود را تنها با یک لیوان آب جوش یا چای به همراه یک عدد خرما باز کنید.

برخی از افراد بر این باورند که چون مدت زمان زیادی غذا میل نکرده‌اند، برای وعده‌های شام آزاد هستند و به هر میزان که گرسنه باشند، کربوهیدرات مصرف می‌کنند؛ با وارد شدن مقدار زیادی کربوهیدرات به بدن، انسولین به خوبی ترشح نشده و چربی در بدن انباشته خواهد شد.

2. مصرف نوشیدنی‌های قندی را به حداقل برسانید

بدترین ماده غذایی که علاوه بر اضافه وزن باعث بروز مشکلات بسیار زیادی در بدن می‌شود، قند بوده و بدترین نوع مصرف قند همراه با مایعات است. زمانی که شما قند را به صورت مایع وارد بدن خود می‌کنید، دقیقاً مانند این است که قند را مستقیماً وارد جریان خود کرده‌اید.

نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های مشابه، دارای قند فراوانی هستند به طوری که یک قوطی نوشابه معدل ۳۷ گرم قند در خود جای داده و این مقدار بسیار فراتر از حد مجاز مصرف روزانه قند است. با مصرف این نوشیدنی‌ها در ماه رمضان، وزن شما کاهش نمی‌یابد بلکه دچار اضافه وزن خواهید شد.

بهترین جایگزین برای این نوشیدنی‌ها، شیر، شربت‌های خنک‌کننده و.. هستند. قابل به ذکر است زمانی که شما آب، میوه را می‌گیرد، دیگر با مصرف آن فیبر وارد بدن شما نمی‌شود و درصد قابل توجهی قند وارد بدن شما خواهد شد پس بهتر است برای کاهش وزن در ماه رمضان مصرف آبمیوه را کنار بگذارید.

3. برای کاهش وزن در ماه رمضان، مراقب چربی غذای خود باشید!

بر خلاف باور عموم مردم، چربی‌های مفید، شما را چاق نمی‌کنند بلکه بیشترین علت چاقی افراد، مصرف بی‌رویه قند است. چربی مفید برای بدن نیاز است و با مصرف آن در ماه مبارک رمضان کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. البته باید بگویم که چربی‌هایی مانند روغن آووکادو، روغن ذرت، روغن زیتون، کره و.. را باید مصرف کنید و از مصرف روغن‌های صنعتی موجود در بازار پرهیز کنید.

مواردی که در بالا ذکر کردیم به این معنا نیست که شما به هرمیزان که دلتان بخواهد می‌توانید چربی مصرف کنید!!! خیر اینگونه نیست. بهتر است بر روی برنج خود از کره استفاده کنید. چربی‌های طبیعی مانند چربی گوشت را در غذاهای خود قرار دهید.

شما روزانه مجاز به مصرف یک الی دو قاشق روغن مفید مانند روغن زیتون و ذرت هستید. به‌طور کلی برای تثبیت وزن و لاغر شدن باید در مصرف همه نوع مواد غذایی تعادل را رعایت کرد و زیاده روی نکنید.

4. برای لاغری، تحرک داشته باشید!

یکی دیگر از مواردی که باعث جلوگیری از لاغر شدن بدن می‌شود، کم‌تحرکی است. برخی از افراد در ماه رمضان هیچ گونه تحرکی ندارند و انتظار دارند با مصرف کم مواد غذایی به تناسب اندام برسند. برای رسیدن به اندام دلخواه باید روزانه بغیر از انجام فعالیت‌های روزانه، تحرک داشته باشید.

رفتن به باشگاه و انجام ورزش‌های سنگین در ماه رمضان سخت است زیرا بدن بیشترین انرژی خود را از دست می‌دهد و انجام فعالیت‌های سنگین دشوار می‌شود؛ بنابراین برای داشتن تحرک در طی روز بهتر است روزانه ۳۰ دقیقه به بالا پیاده‌روی داشته باشید.

جمع‌بندی

لاغری و رسیدن به تناسب اندام بیشتر به مواد غذایی که میل می‌کنید، سپس به میزان تحرک روزانه شما بستگی دارد. اولین قدم برای لاغر شدن در ماه رمضان، محدود کردن مصرف قند است و تا حد امکان اگر می‌توانید مصرف آنها را قطع کنید. با رعایت کردن مواردی که در بالا برای شما نام بردیم، به راحتی می‌توانید در ماه رمضان وزن خود را کاهش داده و به تناسب اندام برسید.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا