سلامت

چی بخورم پروتئین دفع نکنم

برای دفع پروتئین در بارداری چه بخوریم

دفع پروتئین در بارداری را می توان از مسمومیت‌های دوران حاملگی دانست که برخی از بیماری‌ها می‌تواند به آن دامن بزند. این بیماری با آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

همانطور که می دانید پروتئین‌ها مواد حیاتی در بدن ما هستند که در حالت طبیعی و سالم از بدن قادر به خروج نمی‌باشند، اما اگر کلیه‌های ما دچار مشکل شوند میزان زیادی از آن در دوران حاملگی از بدن خانم‌ها خارج می‌شوند.

دفع پروتئین در دوران بارداری بسیار خطرناک بوده و اگر سریع متوجه آن نشوند جان مادر و جنین داخل رحم را به خطر می اندازد. البته این نکته قابل اهمیت است که وجود مقدار کمی پروتئین در بارداری کاملاً طبیعی است اما اگر از میزان طبیعی دوران بارداری بیشتر شود آنجا زنگ خطری برای خانم های باردار خواهد بود.

منظور از دفع پروتئین چیست؟

به‌طور طبیعی سیستم بدن این گونه است که تمامی مواد از طریق رگ‌ها وارد کلیه شده و در آنجا عمل پاکسازی و سم زدایی انجام می‌شود. پروتئین‌ها سلول‌های بزرگی هستند که از سد پاکسازی نمی‌توانند رد شوند و حتی اگر اندازه آن‌ها به دلایلی کوچک‌تر از اندازه طبیعی خود باشد باز مجدد از طریق رگ‌های خونی به بدن بازمی‌گردد.

اما زمانی که کلیه‌ها دچار اختلال شوند به‌طور غیرطبیعی این سد تصفیه کننده دیگر قادر نمی‌باشد جلوی پروتئین‌ها را بگیرد و به میزان زیادی این ماده حیاتی وارد ادرار شده و از بدن خارج می‌شود.

دفع پروتئین در دوران بارداری

دفع پروتئین در بارداری چیست؟

در حالت عادی پروتئین‌های زیادی در بدن حال گردش هستند و اجزای ما بیشتر از این ماده تشکیل شده‌است. در زمان‌های غیر بارداری و سلامت بدن، در ادرار هیچ پروتئینی دیده نمی‌شود، اما در زمان بارداری وجود مقدار بسیار کمی از پروتئین آلبومین بسیار شایع است.

در زمان بارداری بسیاری از اجزای بدن عملکردشان تغییر خواهد کرد. در دوران بارداری کلیه‌ها نیز دستخوش تغییرات قرار می‌گیرند و در شرایط خاص پروتئین آلبومین را از فیلتر تصفیه خود رد می‌کنند.

برای مثال تحقیقات و بررسی‌های متعدد نشان داده‌است زمانی که خانم‌های باردار دچار افزایش فشار خون بارداری می‌شوند کلیه‌ها عملکردشان با اختلال روبرو می‌شود و مقداری آلبومین با ادرار از بدن خارج می‌شود. اگر میزان این پروتئین بسیار زیاد تر از حد نرمال باشد و علائم دیگری چون تورم را به همراه داشته باشد فرد باردار دچار مسمومیت دفع پروتئین در بارداری شده‌است.

دلایل دفع پروتئین در خانم های باد

دلایل دفع پروتئین در بارداری:

پره اکلامپسی و دفع پروتئین در بارداری

خانم‌های باردار ممکن است در این دوره به مسمومیت‌ها و سندرم‌های خاص زمان بارداری مبتلا شوند. برخی از این بیماری‌ها به بیماری‌های دیگر دامن می‌زند.

پره اکلامپسی یکی از مسمومیت‌های دوران بارداری است که خود را با فشار خون بالا، سردردهای مداوم و سرگیجه نشان می‌دهد. این بیماری می‌تواند یک عامل اصلی برای دفع پروتئین در بارداری باشد

چرا که فشار خون با مسمومیت پره اکلامپسی به اندازه ای بالا می‌رود که کلیه‌ها دچار اختلال در عملکرد خود می‌شوند و آلبومین محلول در آب موجود در پلاسمای خون، از آن خارج شده و وارد ادرار می‌شود.

پره اکلامپسی سندرمی است که برخی از خانم‌های باردار در زمان بارداری به آن دچار می‌شوند. این سندرم علائمی دارد که در ابتدا شاید به نظر حالت‌های طبیعی دوران بارداری باشد

در نتیجه لازم است مادر قبل از بارداری با علائم و نشانه‌های آن آشنا باشد و آن‌ها را به پزشک خود اعلام کند، به همین منظور برای آشنایی با این بیماری و علائم آن می‌توانید به مطلب هر آنچه از پره اکلامپسی دوران بارداری باید بدانید رجوع کنید.

نقش عفونت ادراری در دفع پروتئین

عفونت ادراری در بارداری یکی از مشکلات شایعی است که در این زمان خانم‌ها به آن مبتلا می‌شوند. در حالت طبیعی قارچ‌های موجود در واژن فعالیتشان توسط باکتری‌های آن ناحیه کنترل می‌شد. اما در زمان بارداری به دلیل تغییرات هورمونی فعالیت‌های قارچ‌ها بیشتر می‌شود و این زمان شرایط برای عفونت قارچی مهیا می‌شود.

زمانی که خانم بارداری دیر متوجه عفونت ادراری شود، آن‌ها سریعاً رشد کرده و وارد مجاری ادراری و سپس به کلیه‌ها می‌روند؛ در نتیجه کلیه دچار مشکل می‌شود. زمانی که کلیه‌ها نتوانند فیلتر تصفیه ادراری را درست انجام دهند، خانم‌ها دچار دفع پروتئین بارداری می‌شوند.

با بالا رفتن ماه‌های بارداری خارج کردن ادرار با سختی انجام می‌شود و گاهی خانم‌ها در این زمان دچار دردهای کلیوی می‌شوند که تصور می‌کنند به دلیل انقباضات رحم است.

اما این دردها می‌تواند ناشی از عفونت ادرار پیشرفته باشد. این را باید در نظر داشت که عفونت قابلیت این را دارد که سریعاً در بدن پخش شود، در نتیجه پیشنهاد می‌شود برای آشنایی کامل با آن به مطلب آشنایی با عوامل و درمان عفونت ادراری در بارداری رجوع کنید.

نشانه‌های دفع پروتئین در دوران حاملگی

دفع پروتئین در بارداری اغلب خود را به یک شکل در تمامی خانم‌های باردار نشان می‌دهد. اما ممکن است بر اثر میزان دفع آن این علائم و نشانه‌ها کم و زیاد شوند.

  1. ورم صورت
  2. ورم پاها و انگشتان پا به صورت غیرطبیعی
  3. ورم دستان و انگشتان دست به صورت غیرطبیعی
  4. ادرار کف آلود
  5. سردردهای مداوم
  6. احساس تنگی نفس
  7. سرگیجه
  8. احساس خفگی

روش های پیشگیری از دفع پروتئین

۱. نقش نمک در دفع پروتئین بارداری:

نمک یکی از چاشنی‌هایی است که اغلب در دوران بارداری خانم‌ها علاقه دارند به میزان زیادی از آن مصرف کنند. اما نمک عملی است که ریسک فشار خون بارداری را بسیار بالا می‌برد؛ در نتیجه با این اتفاق ممکن است خانم‌ها دچار دفع پروتئین در بارداری شوند.

۲. شیرینی و شکر:

در دوران بارداری مادران باید ریک رژیم غذایی مخصوص بارداری را از پزشک خود تهیه کنند و در این دوره آن را دنبال کنند. بدون شک یکی از مواردی که در این برنامه غذایی می‌بینند آن است که شکر از غذای آن‌ها به کلی حذف یا خیلی کم شده‌است. گلوکز موجود در خوراکی‌های شیرین بر روی کلیه‌ها فشار زیادی وارد می‌کند و خطر ابتلا به دفع پروتئین در بارداری را بسیار بالا می‌برد

۳. کنترل بهداشت بدن:

در ماه‌های آخر بارداری تمیز نگه داشتن ناحیه واژن کار سختی است اما مادران می‌توانند در این زمان از کسی کمک بخواهند، چرا که با ایجاد عفونت در ناحیه اندام جنسی سلامت کلیه‌ها در خطر است و با آسیبی کوچک به آن خانم‌ها شاهد دفع پروتئین بارداری خواهند بود.

جمع بندی:

به گفتهٔ همهٔ پزشکان دفع پروتئین در بارداری به میزان کم طبیعی است. اما اگر میزان آن زیاد باشد جان مادر و جنین در خطر است به گونه ای که گاهی مجبور به زایمان قبل از رسیدن به ۹ ماه هستند.

در دوران بارداری بهتر است به‌طور منظم با یک پزشک متخصص عالی در ارتباط باشید تا به کوچک‌ترین علائم توجه داشته باشند و همچنین برای زایمان راحت و گذراندن ۹ ماه سالم رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا