سلامت

چی بزنم جای بخیه بره

اگر بریدی و آسیبی به پوست وارد شود، پوست برای ترمیم این آسیب شروع به کلاژن سازی می‌کند تا بافت پوست را به حالت اولیه بازگرداند.

در برخی از موارد بریدگی‌ها بسیار عمیق بوده و برای ترمیم و جلوگیری از خونریزی، باید زخم را بخیه زد. در بسیاری از موارد جای بخیه بر روی پوست باقی مانده و حس ناخوشایندی به فرد می‌دهد.

اگر جای بخیه تازه و کوچک باشد ممکن است با درمان‌های خانگی و گیاهی قابل درمان باشد اما جای بخیه کهنه و بزرگ به آسانی قابل برطرف شدن نیست و برای از بین بردن آنها باید از درمان‌های دیگر مانند مزوتراپی و لیزر استفاده کرد.

ما در ادامه تمامی راهکارهای مفید برای کمرنگ و از بین بردن جای بخیه بای شما معری می‌کنیم، پس اگر شما هم به دنبال از بین بردن جای بخیه خود هستید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

از بین بردن جای بخیه با درمان‌های خانگی

با استفاده از درمان‌های خانگی نباید انتظار معجزه داشته باشید زیرا این درمان‌ها تنها در کنار درمان‌هایی مانند لیزر، مزوتراپی و… جواب می‌دهند.

اما برای کمرنگ کردن آثار بخیه و اسکار می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. برای برطرف کردن جای بخیه کرم و لوسیون‌های زیادی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد اما استفاده از این محصولات ممکن است عوارضی برای پوست به همراه داشته باشید. ما توصیه می‌کنیم ابتدا درمان‌های خانگی را آغاز کنید و اگر نتیجه نگرفتید، به کلینیک‌های زیبایی جهت لیزر و مزوتراپی مراجعه کنید.

با این حال بسیاری از افراد درمان در خانه را به لیزر و مزوتراپی و درمان‌های مشابه ترجیح می‌دهند اما باید بگویم این روش‌ها در از بین بردن جای بخیه تأثیر چندانی ندارند. برای برطرف کردن جای بخیه در منزل از موارد زیر می‌توانید استفاده کنید:

درمان‌های خانگی برای از بین بردن جای بخیه

استفاده از ورق و ژل سیلیکونی: طبق تحقیقات صورت گرفته، بهترین و تاثیرگذارترین روش در منزل برای از بین بردن جای بخیه، استفاده از ژل و ورق‌های سیلیکونی است. این ورق‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها

تهیه کنید. ورق‌های سیلیکونی را بر روی جای بخیه قرار دهید و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی متوجه کمرنگ شدن آثار بخیه خواهید شد.

استفاده از آب پیاز: استفاده از آب پیاز به مدت ۳ الی ۴ هفته می‌تواند قرمزی، التهاب و مقداری جای بخیه را برطرف کند و پوست صاف‌تر دیده شود.

استفاده از ژل آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا دارای خواص زیادی برای درمان‌های خوراکی و موضعی به‌شمار می‌رود. به هیچ عنوان ژل آلوئه ورا را بر روی زخم باز قرار ندهید زیرا باعث عفونت می‌شود. ژل را بر روی جای بخیه روزی دوبار به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید.

استفاده از روغن نارگیل: در میان روغن‌های طبیعی، روغن نارگیل خواص زیادی برای پوست دارد. روغن نارگیل را با گرمای دست خود گرم کنید آن را بر روی جای بخیه ماساژ دهید.

ماساژ جای زخم با روغن ویتامین e: ویتامین e در سرعت بخشیدن به ترمیم بافت پوست بسیار کمک می‌کند از این رو با ماساژ جای بخیه با این روغن می‌توان مقداری اسکار را کمرنگ کرد. پیش از استفاده از این روغن، آن را بر روی پوست دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن آلرژی ندارید.

استفاده از لیمو: مقداری آب لیمو را به همراه گلاب ترکیب کنید و روزی ۲ بار پوست خود را با آن ماساژ دهید. این ترکیب برای از بین بردن جای بخیه می‌تواند مؤثر باشد اما توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از استفاده در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

درمان جای بخیه با عسل: عسل طبیعی، دارای خواص درمانی بسیاری است و می‌تواند جای بخیه را به مقدار قابل توجهی کمرنگ کند. مقداری عسل بر روی جای بخیه بمالید و آن را ببندید و اجازه دهید یک شب بر روی پوست باقی بماند. سپس با آب گرم آن را بشویید.

از بین بردن اسکار با روغن زیتون: مقداری روغن زیتون را به آرامی بر روی جای زخم بمالید و اجازه دهید جذب پوست شود.

لیزر درمانی برای نابودی جای بخیه

همان‌طور که گفتیم، درمان‌های خانتگی برای جای بخیه عمق و متوسط مناسب نیست و تنها از روش‌های گفته شده می‌توان برای برطرف کردن جای زخم کوچک استفاده کرد. در صورت متوسط بودن جای بخیه باید لیزر درمانی را آغاز کرد.

در این روش جای بخیه متوسط قابل درمان است اما اسکار زخم و بخیه عمیق برطرف نمی‌شود از این رو باید دست به دامان روش‌های دیگری مانند مزوتراپی شد. در لیزر درمانی از دو نوع لیزر برای از بین بردن جای بخیه استفاده می‌شود. این دو مورد شامل موارد زیر هستند:

  • لیزر فرکشنال
  • لیزر اربیوم

قدرت لیزر فرکشنال از مورد دوم بیشتر است و برای نابودی جای بخیه از این مورد بیشتر استفاده می‌شود.

مزوتراپی جای بخیه

از بهترین درمان‌ها برای از بین بردن جای بخیه، مزوتراپی است با استفاده از این روش، ژل و دیگر مواد مورد نیاز پوست را به زیر پوست تزریق می‌کنند.

با تزریق ژل به زیر پوست، پوست کش آمده و صاف می‌شود و جای زخم، بخیه، جوش و.. برطرف می‌شود. این روش تنها به برطرف کردن جای بخیه محدود نمی‌شود بلکه از آن می‌توان برای از بین بردن چین و چروک‌های پوست، افتادگی پوست، ریزش مو… استفاده کرد.

جمع‌بندی

وجود جای زخم و بخیه بر روی پوست زیبا نیست از این رو بسیاری به دنبال درمان آن هستند. روش‌های خانگی در کمرنگ کردن این آثار مؤثر واقع می‌شوند اما نباید از آنها انتظار معجزه داشته باشید.

در بین روش‌های ذکر شده، بهترین آنها مزوتراپی توسط پزشک متخصص است. با مراجعه به کلینیک‌های زیبایی، می‌توانید مزوتراپی پوست را آغاز کنید و از شر جای بخیه قدیمی خود راحتی شوید. این روش عوارضی برای بدن به همراه ندارد و با خیالی راحتی مزوتراپی را انجام دهید.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا