دنیای مد

چی بخوریم تا صدای خوبی داشته باشیم

داشتن یک صدای خوب به چه معناست؟ راز برخورداری از یک صدای زیبا و جذاب چیست؟ نقش تغذیه در داشتن صدای خوب چیست؟ چه چیزهایی صدا را زیبا میکند؟

همه ما بارها به صدای ضبط شده خود گوش داده ایم، کافی است بدانیم که در آن لحظه چه احساسی داشته ایم؛ احساس رضایتمندی و یا عدم رضایت و ناامیدی؟

داشتن صدای خوب آرزوی هر شخصی است. خوش صدا بودن یکی از دلایل ایجاد حس اعتماد به نفس بیشتر در برقراری روابط با دیگران است.

در این میان برای افرادی که در مسیر خواننده یا سخنران حرفه ای شدن می باشند، برخورداری از صدای خوب، سالم و گیرا جایگاه متفاوتی پیدا می کند و به یک خواسته مهم و اساسی پیوند می خورد.

یکی از راهکارهای برخورداری از صدای خوب، شرکت در کلاس های آموزش آواز است که نقش تعیین کننده ای در بهره مندی از صدای خوب دارد. علاوه بر این، برخورداری از یک روش تغذیه ای مناسب و ایده آل بسیار کمک کننده خواهد بود.

در این مقاله از وب سایت آموزشگاه فردوس قصد داریم تا راجع به تقویت صدا و نقش تغذیه مناسب برای داشتن صدای بهتر و بهترین موارد برای خوردن و آشامیدن یک خواننده نکاتی را بیان نماییم.

نقش تغذیه در صدا سازی

برای صدا سازی و داشتن صدای خوب لازم است تارهای صوتی در شرایط ایده آل و کارکرد درستی باشند. بهتر است بدانیم که غذا خوردن بر روی تارهای صوتی تاثیر می گذارد؛ بدین صورت که هر چیزی که می خوریم پیش از ورود به معده بر روی تارهای صوتی اثر می گذارد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که بدانیم خوش صدا بودن وابستگی و ارتباط بسیاری به نوع تغذیه مصرفی و در نتیجه کارکرد درست تارهای صوتی دارد.

برای فردی که تمرین خوانندگی و آواز انجام می دهد، لازم است حرکات دیافراگم در دم و بازدم عمیق به خوبی صورت بگیرد؛ بنابراین باید دقت بیشتری در میزان مصرف غذا و همچنین نوع غذا اعمال شود.

آن چیزی که در ساعات پیش از آواز میل می کنید، در میزان صدای شما و نوع کارکرد تارهای صوتی تاثیر چشمگیری دارد. به این دلیل که سلامت تارهای صوتی یک خواننده تعیین کننده شرایط یک اجرا است چرا که می تواند اجرا را بی نظیر یا خراب کند.

اصلی ترین تغذیه در صدا سازی:

مصرف آب

اولین و مهم ترین توصیه برای اینکه صدای خوبی داشته باشید، مصرف آب است. در واقع در یک جمله اگر بخواهیم بیان کنیم ” اجازه ندهید آب مصرفی بدنتان کم شود.”

به عنوان شخصی که کیفیت صدا و صدا سازی برایش مهم و در اولویت است، لازم است به خوراکی خود اهمیت دهید. بهترین خوراکی برای خوش صدا شدن آب است. آب برای صدا اهمیت حیاتی دارد چرا که تارهای صوتی را تقویت می نماید.

تارهای صوتی برای تولید صدای خوب و خوش آواز باید همواره مرطوب باشند تا بتوانند صدای خوبی را تولید نمایند. مصرف روزانه و به صورت جرعه به جرعه آب سبب می شود تا نسوج صوتی شما هیچ گاه دچار کم آبی نشود.

مصرف مواد غذایی تامین کننده آب مورد نیاز بدن

مواد معدنی بسیاری هستند که می توانیم آب مصرفی مورد نیاز بدن را از این طریق به دست آوریم. در صورتی که اهل نوشیدن آب نیستید، بهتر است از مواد معدنی مغذی که آب مورد نیاز را تامین می کند، استفاده نمایید.

به عنوان نمونه مصرف انواع سوپ های ویتامینی و سرشار از سبزیجات نیز یکی از روش های تامین آب مصرفی بدن می باشد.

در مقابل لازم است از مصرف غذاهایی که آب بدن را کاهش می دهد، همچون غذاهای تند و ادویه دار پرهیز نمایید. نوشیدن شربت عسل یکی دیگر از مواردی است که سبب می شود در روزهایی که برای تمرینات خوانندگی آماده می شوید، بسیار تقویت بخش صدایتان باشد.

مصرف منابع مغذی پروتئینی

برای تمرینات آواز خواندن منابع پروتئینی کم چربی همچون ماهی پخته شده، میگو، حبوبات و.. علاوه بر اینکه انرژی بخش است، بسیار کمک کننده نیز خواهد بود.

تغذیه نامناسب و ممنوع

  1. از خوردن نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه پرهیز کنیم.
  2. مصرف مواد لبنی را کاهش دهیم چرا که سبب گرفتگی گلو و تارهای صوتی می شود.
  3. مصرف مواد غذایی تند سبب ایجاد رفلاکس اسید معده می شود و تارهای صوتی را ملتهب می نماید.
  4. مصرف بیش از حد کافئین همچون چای یا قهوه سبب خش دار شدن صدا می شود.
  5. سوپ های گوجه فرنگی و سوپ های خامه ای برای صدای آوازخوان ها خوب نیستند زیرا ممکن است باعث ریفلاکس اسید معده و افزایش تولید بلغم شوند.

برای باز شدن صدای گرفته و خش دار چه چیزی مصرف کنیم؟

برخی از روزها ممکن است صدای ما به دلایلی از قبیل سرماخوردگی، فریاد زدن، هوای آلوده و… اصطلاحا کمی خش دار شود و بگیرد. در این شرایط چاره کار چیست؟
این شرایط ناشی از تورم تارهای صوتی است که راهکار آن مراقبت است. لازم به ذکر است که این مشکل با تمرینات خاصی قابل حل شدن است. تنفس دیافراگمی یکی از روش های رفع گرفتگی تارهای صوتی است که می توان مد نظر قرار داد.

چگونه صدای خود را تقویت کنیم؟

در ابتدا برای داشتن صدای خوب برای خوانندگی باید بتوانیم صدای خود را کنترل کنیم. این امر بدین معناست که آکوردهای صوتی خود را کوتاه کنیم تا حالت فریاد نداشته باشد.

در نتیجه برای خواندن اوج در آواز از صدای لطیف و کنترل شده ای برخوردار خواهیم بود. یکی از رازهای برخورداری از صدای خوب در خوانندگی، توانایی کنترل آن است.

مورد دیگری که باید به آن توجه نماییم، تمرین تنفس صحیح می باشد. تمرین تنفس صحیح از قسمت دیافراگم است نه قفسه سینه. بنابراین باید به صورت اصولی و صحیح نفس بکشیم تا برای داشتن صدای خوب و جذاب موفق باشیم. لازم است بین نت ها نفس بکشیم تا مشکل نفس زدن بین نت ها برایمان پیش نیاید.

یکی دیگر از موارد تمرین و تقویت صدا این است که صدای خودمان را ضبط کنیم. یکی از بهترین روش های تمرین آواز و خوانندگی، شنیدن صدای خودمان است. از این طریق می توانیم اشتباهات خود را رفع نماییم.

سخن آخر

تنها چیزی که برای داشتن صدایی خوب نیاز داریم کمی تمرین و به‌کارگیری چند توصیه کوچک است. بهره مندی از روش غذایی مناسب و برنامه ریزی شده بسیار کمک کننده خواهد بود. در صورتی که شما هم نکات دیگری برای داشتن صدای زیبا و گیرا بلد هستید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا