دکوراسیون

جهیزیه چی بخرم

برای جهیزیه عروس چی بخریم؟

از دیرباز رسم زیبای خرید جهیزیه در بین مردم ایران مرسوم بوده و هر قومیتی با توجه به رسومات خود، لوازماتی را تهیه کرده و به عنوان جهیزیه به عروس می‌دهند.

این لوازمات بسته به توان مالی خانواده‌ها و همچنین توافقات میان دو خانواده عروس و داماد، متفاوت است. در بیشتر مناطق ایران، عروس تمام وسایل منزل را خریداری می‌کند و خرید و اجاره منزل و خرید سیستم صوتی و تصویری به عهده خانواده داماد است.

در این مقاله لیست جهیزیه مورد نیاز عروس خانم را برای شما تهیه کرده‌ایم و شما می‌توانید با توجه به توان مالی خود و توافقات صورت گرفته مقداری از آنها را نخرید یا به این لیست مواردی دیگر اضافه کنید.

هزینه خرید جهیزیه بر عهده کدام خانواده است؟

رسم خرید جهیزیه در قومیت‌های مختلف، متفاوت است به‌طور مثال در برخی از مناطق کشور، خرید جهیزیه کامل بر عهده خانواده عروس یا داماد است و در برخی دیگر از قومیت‌ها هزینه خرید جهیزیه تقسیم می‌شود.

در کل هزینه خرید جهیزیه را نمی‌توانم به‌طور قطع بگویم بر عهده کدام خانواده است و این موضوع به توافقات طرفین بستگی دارد. معمولاً در شهرهای بزرگ هزینه بیشتر بر عهده خانواده عروس بوده و خانواده داماد هزینه‌های دیگر مانند عروسی، خانه و… را متحمل می‌شوند.

چه اقلامی برای جهیزیه باید خریداری شود؟

وسایلی که عروس خانم‌ها به عنوان جهیزیه با خود به خانه بخت می‌برند، با گذشته متفاوت است. در گذشته خانواده‌ها تنها به خرید رخت خواب، لباس و چند مورد ضروری دیگر بسنده می‌کردند و بیشتر خرید به عهده خانواده داماد بود.

البته در گذشته رسم خرید جهیزیه را آسانتر می‌گرفتند و هر خانواده ای با توجه به توان خود مقداری جهیزیه به عروس و داماد می‌دادند.

اما امروزه رسم خرید جهیزیه کاملاً متفاوت شده و در جهیزیه عروس خانم‌ها تمام اقلام ضروری و غیر ضروری خریداری می‌شود.

خرید اینگونه جهیزیه برای خانواده‌هایی با درآمد بالا مشکلی نیست اما خرید تمام لوازمات جهیزیه برای خانواده‌های متوسط و روبه پایین بسیار مشکل است؛ بنابراین خانواده‌های محترم لطفاً برای خرید جهیزیه به یکدیگر سخت نگیرید.

تهیه لیست جهیزیه به شما برای خرید آسان‌تر جهیزیه کمک بسیاری می‌کند. در این لیست لوازمات آشپزخانه، منسوجات، لوازمات چوبی، لوازمات برقی سنگین و… جای دارند.

در ادامه لوازمات مورد نیاز هر کدام از موارد را خواهیم گفت.

لیست لوازمات آشپزخانه برای خرید جهیزیه

این لیست شامل لوازمات برقی مورد استفاده در آشپزخانه نیز می‌شود. بسیاری از لوازمات در آشپزخانه ضروری و مورد نیز هستند اما برخی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید تعدادی را فاکتور بگیرید.

ما در اینجا لوازماتی را نام برده‌ایم که حضور ذهن داشتیم.

لیست لوازمات آشپزخانه برای خرید جهیزیه

  1. ظروف پذیرایی برای مهمان
  2. ظروف پذیرایی دم دستی
  3. سرویس قابلمه
  4. سرویس تابه
  5. سرویس قاشق و چنگال
  6. سرویس پلاسکو
  7. پارچ و لیوان
  8. قوری و کتری
  9. سرویس بلور آشپزخانه
  10. ست صبحانه خوری
  11. پلوپز
  12. زودپز
  13. سرویس ادویه
  14. سرویس پاسماوری
  15. آرامپز
  16. سوفله خوری
  17. سرویس چاقو
  18. بسیاری از لوازمات ریز مورد نیاز آشپزخانه

لیست لوازمات برقی آشپزخانه

  1. چرخ گوشت
  2. خرد کن
  3. مخلوط کن
  4. آبمیوه‌گیر
  5. آسیاب برقی
  6. گوشت کوب برقی
  7. ساندویچ ساز
  8. فر
  9. تستر
  10. مایکروویو
  11. همزمن برقی
  12. غذاساز برقی
  13. قهوه ساز

برای کاهش هزینه‌ها می‌توان مواردی مانند مایکروویو، قهوه ساز و دیگر لوازم غیر ضروری را خریداری نکرد. برخی از خانواده‌ها برای خرید جهیزیه انواع سرویس‌های قابلمه از چدن گرفته تا روحی را خریداری می‌کنند و تمام این لوازمات واقعاً نیاز نیست بنابراین برای پایین آمدن هزینه‌ها بهتر است خرید خود را به لوازمات ضروری محدود کنید.

منسوجات برای خرید جهیزیه

منسوجات شامل مواردی مانند رومیزی، رو تختی و… می‌شوند. در گذشته خانواده عروس این لوازمات را خود می‌دوختند و در جهیزیه عروس قرار می‌دادند.

امروزه بیشتر خانواده‌ها منسوجات را به صورت آماده خریداری می‌کنند با این حال هستند خانواده‌هایی که به دوختن آنها علاقمند هستند. این لیست به شرح زیر است:

لیست منسوجات

  1. تشک
  2. بالش
  3. روتختی
  4. پتو
  5. لحاف
  6. رومیزی
  7. رو بالشتی
  8. ست حوله حمام
  9. ست حوله دست و صورت
  10. سرویس پیشبند، نمگیر و… آشپزخانه
  11. پرده خانه
  12. قالی، موکت و…

لوازمات برقی سنگین در جهیزیه کدامند؟

معمولاً خرید لوازمات سنگین به صورت توافقی بین خانواده‌ها انجام می‌شود و هر خانواده بسته به توان مالی خود تعدادی را خریداری می‌کند. این لوازمات شامل سیستم صوتی و تصویری نیز می‌شوند:

  • یخچال و فریزر
  • لباسشویی
  • ماشین ظرفشویی
  • تلویزیون
  • سیستم صوتی
  • اجاق گاز

خرید این لوازمات برای شروع زندگی ضروری است و بیشتر هزینه را در خرید جهیزیه به خودشان اختصاص می‌دهند؛ بنابراین برای اینکه برند بهتر و باکیفیت تری را بتوانید خریداری کنید، بهتر است از لوازمات ریز و غیر ضروری در خرید جهیزیه بکاهید.

پس از این موارد، لوازماتی مانند سرویس خواب و مبل، بیشترین هزینه را دارند. معمولاً این دو مورد توسط خانواده عروس خریداری می‌شود اما بازم هم با توجه به توافقات طرفین ممکن است خرید آنها را خانواده داماد انجام دهند.

چگونه می توان هزینه خرید جهیزیه را کاهش داد؟

این روزها، مدام سبک‌های زندگی و مد تغییر می‌کنند و روزانه لوازمات جدیدی در بازار به فروش می‌رسند. خرید بی‌رویه وسایلی که غیر ضروری هستند، فقط مانند یک ضرر مالی بزرگ است.

به عنوان مثال خرید چندین سرویس قابلمه و ظروف پذیرایی و دیگر لوازمات منزل، ضروری نیست و تنها باعث بالا رفتن هزینه خرید جهیزیه می‌شوند. اگر قصد دارید هزینه خرید جهیزیه را به حداقل برسانید، از خرید لوازمات اضافه و غیرضروری خودداری کنید؛ اینگونه می‌توانید لوازمات اصلی را با کیفیتی بسیار خوب خریداری کنید.

جمع بندی

خرید جهیزیه با توجه به رسم و رسومات قومی انجام می شود و در شهر و استان های مختلف جهیزیه های متفاوتی یه عروس خانم ها داده می شود.

لیست جهیزیه مورد نیاز را برای شما نوشتیم و امیدواریم با توجه به این لیست بتوانید جهیزیه خود را خریداری کنید. بیشتر لوازماتی که نام بردیم ضروری هستند و شما می توانید با توجه به توان مالی خود به آنها اضافه یا از آنها بکاهید.

تارا قهرمانی

تارا قهرمانی هستم، عاشق نویسندگی هستم و پنج ساله که تو حوزه های مختلف تکنولوژی، مد و فشن و... فعالیت میکنم. ممنون میشم نظرتون رو درمورد مقالاتی که نوشتم از قسمت درج دیدگاه بهم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا